Kilka tygodni temu informowaliśmy o dyskusyjnych konsultacjach społecznych, które przeprowadził Urząd Miasta Katowice. Sytuacja zrobiła się dziwna, po tym jak magistrat odmówił wydania nam treści artykułów sponsorowanych wykupionych w trzech gazetach.
Wszystko zaczęło się od Szpitala Murcki, o którym głośno zrobiło się pod koniec 2016 roku. Właścicielem przynoszącego straty szpitala jest miasto Katowice, które nosiło się z zamiarem włączenia jednostki w Górnośląskie Centrum Medyczne. Szpital Murcki miał zostać wchłonięty przez GCM, doinwestowany, a oddziały z Murcek miały zostać przeniesione do Ochojca.
Czytaj również: Prezydent Katowic ocalił szpital…sam przed sobą?
Miasto wydrukowało ulotki, w których pokazywało mieszkańcom plusy połączenia, wykupiono post sponsorowany na Facebooku (500 zł). Wykupiono też 6 artykułów sponsorowanych w 3 gazetach za 9,4 tys. zł (netto). Nic to nie dało Ostatecznie po protestach m.in. mieszkańców Murcek, Giszowca, Kostuchny i pracowników Szpitala Murcki, prezydent Katowic zdecydował się nie łączyć miejskiego szpitala z GCM.
Protestujący wielokrotnie mówili, że wchłonięcie szpitala przez GCM odbije się negatywnie na prezydencie Katowic podczas przyszłorocznych wyborów samorządowych. Marcin Krupa o swojej decyzji pozostawienia Szpitala Murcki w rękach miasta Katowice, postanowił więc poinformować mieszkańców listownie. Wysłał do Murcek, Giszowca i Kostuchny w sumie 11,5 tys. listów – co kosztowało 3,5 tys. zł (netto).
Czytaj również: Prezydent Katowic wysyła listy do mieszkańców i wywołuje burzę na sesji Rady Miasta
Konsultacje bardzo społeczne
Wszystkie wydatki związane z akcją informacyjną magistratu odnośnie Szpitala Murcki, były realizowane w ramach tzw. konsultacji społecznych.
Postanowiliśmy zapytać w magistracie o treść artykułów sponsorowanych publikowanych przez miasto Katowice. Te miały zostać nam wysłane, jednak ostatecznie ich nie otrzymaliśmy. Sytuacja jest o tyle dziwna, że Urząd Miasta Katowice chciał, aby treść artykułów sponsorowanych dotarła do szerokiego grona odbiorców, nawet za to zapłacił. Natomiast najwyraźniej nie chce, aby ich treść poznali czytelnicy InfoKatowice.pl.
Postanowiliśmy więc dopytać szerzej o artykuły sponsorowane. Poprosiliśmy o wykaz wszystkich artykułów sponsorowanych emitowanych w prasie/w internecie oraz radiu i TV przez miasto Katowice od stycznia 2015 roku do marca 2017 roku. Poprosiliśmy także o kwotę jaką za nie zapłacono, uzasadnienie publikacji, a w przypadku internetu i prasy o treść publikacji. Jeżeli chodzi o inne media, to o krótki opis publikacji oraz uzasadnienie emisji.
Tym razem nie było decyzji odmownej, ale na materiały poczekamy: „ odpowiedzi udzielimy w terminie 2 miesięcy od dnia wpływu zapytania – tj. do 29.05.2017 r.” poinformowała nas Ewa Biskupska z katowickiego magistratu. Powodem jest szeroki zakres naszego pytania.
Do tego czasu prawdopodobnie poznamy już plan naprawczy dla Szpitala Murcki. Żeby jednostka mogła stanąć na nogi, potrzeba w nią zainwestować od 40 do nawet 100 mln złotych.