Foto: Autobusy w Katowicach / D. Ślusarczyk Infokatowice.pl
Reklama

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) to nowa era prezentacji rozkładów jazdy, którego najbardziej widocznym elementem są 72 elektroniczne tablice. Są na nich wyświetlane rzeczywiste czasy odjazdów dla trzydziestu trzech linii autobusowych KZK GOP, w tym 6 w Katowicach.

Głównym celem projektu z punktu widzenia pasażera jest informacja o rzeczywistym rozkładzie jazdy (rzeczywistym czasie przyjazdu pojazdu na przystanek). Na elektronicznej tablicy pasażer oczekujący na przystanku znajdzie informacje o kierunku, numerze linii i realnym czasie odjazdu kolejnych autobusów.

Reklama

Realizacja systemu była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VIII Bezpieczeństwo Transportu i Krajowe Sieci Transportowe, Działanie 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych. Koszt całego projektu wyniósł 5,52 mln zł, z czego wydatki kwalifikowalne stanowiły 4,17 mln zł. Dotacja z EFRR wyniosła 3,54 mln zł (85%).

72 tablice informacyjne systemu SDIP zostały ustawione na 35 zespołach przystankowych w 6 miastach. Lokalizacje tablic podzielono na 3 ciągi, w tym jeden katowicki (linia Osiedle Paderewskiego Powstańców – Osiedle Tysiąclecia ZOO). System objął 33 linie autobusowe. W Katowicach są to linie nr: 51, 110, 673, 674, 820 i 830.

SDIP działa w oparciu o komputery pokładowe, które pozwalają określić dokładne położenie autobusu. Dzięki temu wiadomo, czy jedzie zgodnie z planem, czy może utknął w korku. Dodatkowo system analizuje rzeczywiste czasy przejazdu na poszczególnych odcinkach, co z dużą dokładnością pozwala obliczyć prawdopodobną godzinę przyjazdu na dany przystanek. W ten sposób do bieżącej lokalizacji pojazdu dodawane są nie tylko rozkładowe czasy przejazdu, ale również prognoza wynikająca z uzyskanych wcześniej danych statystycznych.

Na tablicach są wyświetlane najbliższe kursy dla każdej linii KZK GOP zatrzymującej się na danym przystanku. Godziny odjazdów będą wyświetlane na dwa sposoby. Pierwszy z nich to informacja o przewidywanym czasie odjazdu, co jest właśnie celem uruchamianego projektu. Jednak nie wszystkie linie będą od razu objęte systemem SDIP. Godziny odjazdów dla pozostałych linii będą więc wyświetlane na podstawie rozkładów jazdy.

Jeżeli prognoza czasu przyjazdu jest podana w minutach (np. 12 min) oznacza to, że dany autobus jest wyposażony w działający komputer pokładowy i podawany wynik jest na bieżąco przeliczany. Godzina wyświetlana w tradycyjnym formacie (np. 10:00) oznacza brak działającego komputera pokładowego w autobusie i jest to jedynie powielenie informacji z tabliczki przystankowej. Informacja o prognozowanym czasie przyjazdu jest wyświetlana od momentu zalogowania się kierowcy na dany kurs. Natomiast czas rozkładowy będzie widoczny na tablicy nie wcześniej niż godzinę przed odjazdem autobusu.

Pasażerom został również udostępniony portal, w którym mają podgląd do lokalizacji pojazdów na mapie oraz wgląd w realne godziny odjazdów dla linii objętych systemem SDIP. Pozwoli to uzyskać z dowolnego miejsca informację o prognozowanych odjazdach z przystanku, przed wyjściem albo w drodze na przystanek. Podstawowym narzędziem portalu jest mapa, na której można sprawdzić lokalizację pojazdów i ich odchylenia względem rozkładu jazdy.

Na mapie można wyświetlić przebieg linii uwzględnionych w projekcie SDIP oraz wybranych innych linii. Docelowo portal będzie prezentował wszystkie linie KZK GOP. Z poszczególnych elementów mapy można przejść bezpośrednio do rozkładów jazdy. Te posiadają funkcję wyświetlania prognozowanych godzin odjazdów dla realizowanych właśnie kursów. Serwis jest dostępny na stronie internetowej www.kzkgop.com.pl.

Reklama

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 − 15 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.