foto: Infokatowice.pl
Reklama

„Tramwaj na południe” zostanie zrealizowany w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, tzw. ZRID. Co to oznacza? Mniejsze koszty i szybszy czas realizacji inwestycji. Do tego powstanie droga rowerowa.  

Decyzję w tej sprawie podjął Marcin Krupa prezydent Katowic. Dzięki formule ZRID proces całej inwestycji skróci się o 1-2 lata, będzie też  tańszy.

Reklama

– Szybsza budowa linii tramwajowej oznacza duże oszczędności dla miasta. Zmniejszą się m.in. koszty osobowe związane z prowadzeniem inwestycji, a krótszy okres realizacji zapewni zmniejszenie łącznego wskaźnika inflacyjnego. Złotówka dziś jest warta więcej niż złotówka jutro – podkreśla wiceprezydent Bogumił Sobula. – Z drugiej strony szybsza budowa tramwaju jest korzystna dla mieszkańców. Tramwaj jest tańszy niż samochód, jego użytkownicy zaoszczędzą czas, a mieszkańcy na pewno pozytywnie odbiorą zmniejszenie natężenia ruchu i mniejszą emisję spalin – dodaje wiceprezydent.

Katowice niedawno gościły delegację, ze stolicy, w której właśnie w formule ZRID budowano linię tramwajową. To właśnie urzędnicy z Warszawy przekonali włodarzy Katowic to takiej decyzji.

– Prowadząc inwestycję w formule ZRID ustawodawca narzuca inwestorowi obligatoryjne zaprojektowanie całego, pełnego układu drogowego – którego elementami są linia tramwajowa, jezdnia, chodniki oraz ścieżki rowerowe i infrastruktura towarzysząca (m.in. dojścia do przystanków tramwajowych, parkingi rowerowe). W perspektywie kilkunastu, czy więcej lat, taka pełna infrastruktura może być potrzebna. Trzeba ją zaprojektować – informuje Joanna Górska z katowickiego magistratu.

Dzięki formule ZRID będzie możliwa budowa drogi rowerowej wzdłuż linii tramwaju. – Dobrze, że działamy biorąc pod uwagę różne scenariusze w przyszłości, ale należy podkreślić, że dziś w Katowicach najbliższa jest nam koncepcja promowania mobilności miejskiej – zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu. Mówi ona o odchodzeniu od transportu prywatnego – na rzecz niskoemisyjnego transportu publicznego w zakresie połączeń z obszarami centralnymi dużych aglomeracji miejskich – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. – Wyrazem tego jest oczywiście budowa linii tramwajowej i budowa drogi rowerowej na ciągu wzdłuż linii tramwajowej. Chcę podkreślić, że bez realizacji w formule ZRID budowa drogi rowerowej byłaby niemożliwa. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom cyklistów, a jednocześnie realizujemy nasze plany stworzenia sieci dróg rowerowych łączących dzielnice z centrum miasta.

Reklama

1 Komentarz

  1. Droga jest to zaś „budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym” w obrębie pasa drogowego mogą być usytuowane ścieżki rowerowe (jednak nie ulega wątpliwości, że sama ścieżka rowerowa nie jest drogą, tym bardziej zaś nie stanowi drogi publicznej
    .
    W orzecznictwie sądów administracyjnych nie budzi bowiem wątpliwości, że przepisy specustawy – wprowadzające szczególny, uprzywilejowany tryb realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – nie mogą być poddawane interpretacji rozszerzającej. Np. w wyroku z dnia 27 sierpnia 2009 r., II OSK 881/09, LEX nr 552887, NSA wskazał: „Uproszczone zasady i procedury przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (…), mają zastosowanie do inwestycji mających na celu budowę (rozbudowę) dróg publicznych, a więc dróg innych niż drogi wewnętrzne, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

    http://WWW.NASZLAS.KATOWICE.PL

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
4 + 24 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.