Strefa Tempo 30 / fot. UM Katowice
Reklama

Raport o katowickich drogach. Jest znacznie bezpieczniej – wyraźnie spadła liczba wypadków, wynika z danych przedstawionych przez miasto. 

Wydział Transportu Urzędu Miasta Katowice opracowało podsumowanie poziomu bezpieczeństwa na lokalnych drogach w 2022 roku. Raport przygotowano na podstawie danych przekazanych przez Komendę Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Reklama

Według raportu, liczba wypadków drogowych na katowickich drogach spadła o ponad 50% w ciągu ostatnich dziesięciu lat. W ubiegłym roku policja odnotowała 148 wypadków – o 40 mniej w porównaniu z rokiem 2017. Aż o ponad 70% spadła liczba wypadków w strefie Tempo 30 w porównaniu z rokiem 2014, tuż przed wprowadzeniem tej strefy.

„Zdaję sobie sprawę, że w kwestii bezpieczeństwa mieszkańców zawsze będzie istniała możliwość poprawy jego poziomu. Nasze dotychczasowe działania przynoszą rezultaty, co znajduje odzwierciedlenie w statystykach. W Katowicach pomimo stale rosnącej liczbie zarejestrowanych pojazdów odnotowujemy coraz mniej wypadków drogowych. Jest to szczególnie widoczne porównując statystyki na przestrzeni ostatnich 5 i 10 lat. Bardzo dobre efekty przynosi wprowadzenie strefy Tempo 30, w której, od momentu jej wdrożenia, liczba wypadków zmniejszyła się o blisko 71%” – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

W wypadkach odnotowywanych w 2022 roku zostało rannych 165 rannych. Odkąd wprowadzono regularne raporty o bezpieczeństwie na drogach, jest to najniższy wynik. Statystycznie najczęściej dochodziło do wypadków dochodziło w środy (około 22% wszystkich wypadków), w godzinach popołudniowych między 11:00 a 17:00 (ponad 42%). Najmniejszą liczbę wypadków odnotowano w niedziele, bo około 4% wszystkich wypadków. Jeśli chodzi o miesiące, najbezpieczniejsze miesiące w 2022 roku to styczeń (6 wypadków), luty (7 wypadków), kwiecień, sierpień i grudzień (po 8 wypadków).

W ciągu dziesięciu lat wzrosła liczba samochodów, które zarejestrowano w Katowicach. Wynik to na rok 2022 to liczba 328 197 samochodów, co oznacza wzrost o 42%.

„Katowice są miastem, gdzie każdego dnia kilkadziesiąt tysięcy pojazdów przejeżdża trasami tranzytowymi lub należą do osób tutaj pracujących. Biorąc pod uwagę liczbę pojazdów w mieście, warto podkreślić 51% spadek liczby wypadków w tym samym okresie. Oczywiście, dla zwiększenia ilości podróży środkami transportu publicznego i w efekcie ograniczenia ruchu indywidualnego, wybudowaliśmy centra przesiadkowe, budujemy nowe linie tramwajowe, wdrażamy ITS, czy też regularnie wymieniamy tabor autobusowy i tramwajowy. Jesteśmy w trakcie zmiany polityki parkingowej” – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.

Duży wpływ na poziom bezpieczeństwa mają także prowadzone inwestycje np. przebudowa skrzyżowania Armii Krajowej i Kościuszki oraz węzła w Giszowcu, których założeniem było wydzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Dzięki działaniom miasta, liczba wypadków ogółem jest znacznie mniejsza w ostatnim roku, choć wpływ na wyniki miały pojedyncze sytuacje. W 2022 roku odnotowano 9 wypadków śmiertelnych, w 2021 roku – 6 wypadków śmiertelnych, w 2020 roku – 7, w 2019 – 12. Należy jednak podkreślić, że dane z roku 2020 i 2021 są nie do końca miarodajne, z powodu ograniczeń wynikających z pandemią COVID-19, czego skutkiem było m.in. zmniejszony ruch na drogach.

Na zwiększony poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Katowicach wpływają m.in.:

• wprowadzania rozwiązań w zakresie uspokojenia ruchu – np. zawężenie jezdni Al. Korfantego na odcinku Rondo-Rynek oraz w rejonie pętli Słonecznej;

• wprowadzanie udogodnień dla ruchu pieszego i rowerowego – oddanie do użytku kolejnych odcinków dróg rowerowych w Katowicach. Od 2015 roku powstały ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów;

• wprowadzanie ograniczeń prędkości, poprzez wprowadzanie stref ograniczonych prędkości, np. na ul. Dulęby, ul. Szarych Szeregów i ul. Kołodzieja. Obecnie poza strefą Tempo 30 w Śródmieściu w innych częściach Katowic funkcjonuje ponad 50 stref ograniczonej prędkości;

• budowa sygnalizacji świetlnych funkcjonujących w trybie ,,all red” – przy braku pojazdów i pieszych, wszystkie nadawane sygnały są czerwone, a sygnały zezwalające – światło „zielone” uruchamiane są dopiero po zgłoszeniu pieszego lub pojazdu co powoduje ograniczenie prędkości ruchu pojazdów zbliżających się do sygnalizacji świetlnej. Rozwiązania te pojawiły się m.in. na ul. Kijowskiej oraz na ul. Mysłowickiej.

Ważnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo drogowe w centrum Katowic jest wspomniana strefa Tempo 30. Jest to strefa spokojnego ruchu, obowiązująca od 2015 roku na skutek decyzji prezydenta Marcina Krupy. Dzięki niej, w 2022 roku w porównaniu z rokiem 2014, czyli przed wprowadzeniem strefy, zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów – z 19 do 4, oraz liczba rannych z 20 do 3.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
19 + 3 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.