Ulica Bocheńskiego w Katowicach / fot. UM Katowice
Reklama

Ruszyły konsultacje w sprawie przedłużenia ulicy Bocheńskiego w Katowicach. Ligota i Panewniki będzie skomunikowana z A4 i DTŚ. W teorii ma to usprawnić ruch w tym rejonie miasta, mieszkańcy natomiast obawiają się kosztów przyrodniczych takiego przedsięwzięcia.

Konsultacje społeczne potrwają do 10 grudnia. Udział w ankiecie interenetowej: – KLIKNIJ TUTAJ.

Reklama

Proponowane są trzy warianty, pierwszy w kierunku południowym równolegle do ul. Dobrego Urobku wzdłuż terenów dawnej linii kolejowej do ul. Hadyny, drugi i trzeci są przesunięte na zachód od pierwszego, w wariancie drugim do ul. Kijowskiej , natomiast w wariancie trzecim do ul. Hadyny (szczegóły na mapce). Analizowane koncepcje uwzględniają pełną infrastrukturę drogową, w tym wiadukt drogowy nad linią kolejową, rozwiązania dla rowerzystów i pieszych oraz transportu publicznego.

„Od lat mieszkańcy Panewnik i Ligoty, ale też miejscy Radni, wskazywali na „korkowanie się” ciągu ulic Piotrowickiej i Ligockiej. Przedłużenie ulicy Bocheńskiego stanowić będzie kompleksowe rozwiązanie tego problemu, da alternatywę dojazdu do dzielnic w tej części miasta z jego centrum. Podczas prac koncepcyjnych skupiliśmy się na wypracowaniu wariantów, które minimalizują ingerencję w zieleń, wykorzystaniu śladu kolei piaskowej, czy nieużytków w tym rejonie” – argumentuje Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu.

W sumie proponowane są 3 warianty. Ich wady i zalety znajdziecie poniżej.

Wariant I

Przebieg: od planowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Bocheńskiego z ul. Załęska Hałda poprzez obszar w rejonie skrzyżowania ul. Brygadzistów z ul. Dobrego Urobku, tereny dawnej linii kolei piaskowej, linie kolejowe nr 171 i nr 141 (przekroczenie górą w formie wiaduktu), następnie do ul. Hadyny wzdłuż krawędzi terenów leśnych

Powierzchnia terenu na której przewiduje się wycinkę drzew: ok. 1,69 ha

Szacunkowy koszt inwestycji: ok. 134 ml zł.

Wyburzenia:

– budynki niemieszkalne – 2 szt.,

– fundamenty – 3 szt.,

– garaż blaszany – 1 szt.

Zalety:

– brak wyburzeń budynków mieszkalnych, niewielki zakres wyburzeń obiektów;

– wykorzystanie dla prowadzenia trasy przedłużenia ul. Bocheńskiego terenów dawnej linii kolejowej;

– spośród wszystkich wariantów w najmniejszym stopniu ingeruje w tereny zielone;

– skrzyżowanie na końcowym fragmencie (włączenie do ul. Hadyny) w znacznej odległości od zabudowy mieszkaniowej.

Ujemne strony:

– planowany wiadukt przebiega w miejscu rozejścia się linii kolejowych co wymusza wykonanie wydłużonego obiektu – konieczna budowa obiektu wieloprzęsłowego w łuku poziomym i pionowym co znacząco wpływa na koszt inwestycji;

– zbliżenie do terenów ogródków działkowych;

– wariant najdroższy w realizacji.

Wariant II

Przebieg: od planowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Bocheńskiego z ul. Załęska Hałda poprzez obszar w rejonie ul. Brygadzistów 26, tereny leśne Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, linie kolejowe nr 171 i nr 141 (przekroczenie górą w formie wiaduktu) do skrzyżowania ul. Kijowskiej z ul. Wybickiego.

Powierzchnia terenu na której przewiduje się wycinkę drzew: ok. 3,61 ha

Szacunkowy koszt inwestycji: ok. 88 mln zł.

Wyburzenia:

– budynki niemieszkalne – 1 szt.,

– fundamenty – 1 szt.

Zalety:

– brak wyburzeń budynków mieszkalnych, niewielki zakres wyburzeń obiektów;

– przekroczenie ul. Brygadzistów zaprojektowano bez dużej ingerencji w istniejące zagospodarowanie;

– odsunięcie od terenów zabudowy przy ulicy Kombajnistów i Strzałowej;

– odsunięcie od terenów ogródków działkowych;

– przejście przez teren kolejowy dwuprzęsłowym wiaduktem następuje w miejscu, gdzie linie kolejowe mają ślad zbliżony do równoległego co minimalizuje koszty ww. obiektu;

– najniższe szacunkowe koszty realizacji inwestycji.

Ujemne strony:

– zaprojektowany wariant na znacznym odcinku przebiega przez tereny leśne;

– większy zakres wycinki drzew niż w wariancie 1.

Wariant III

Przebieg: od planowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Bocheńskiego z ul. Załęska Hałda poprzez obszar w rejonie ul. Brygadzistów 26, tereny leśne Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, linie kolejowe nr 171 i nr 141 (przekroczenie górą w formie wiaduktu) do ul. Hadyny.

Powierzchnia terenu na której przewiduje się wycinkę drzew – ok. 3,99 ha

Szacunkowy koszt inwestycji: ok. 96,5 mln zł.

Wyburzenia:

– budynki niemieszkalne – 1 szt.,

– fundamenty – 1 szt.

Zalety:

– brak wyburzeń budynków mieszkalnych, niewielki zakres wyburzeń obiektów;

– przekroczenie ul. Brygadzistów zaprojektowano bez dużej ingerencji w istniejące zagospodarowanie;

– odsunięcie od terenów zabudowy przy ulicy Kombajnistów  i Strzałowej;

– odsunięcie od terenów ogródków działkowych;

– przejście przez teren kolejowy dwuprzęsłowym wiaduktem następuje w miejscu, gdzie linie kolejowe mają ślad zbliżony do równoległego co minimalizuje koszty ww. obiektu.

Ujemne strony:

– wariant z większą ingerencją w teren zielony niż warianty 1 i 2.

 

Reklama

1 Komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
12 + 14 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.