Do biura Rady Miasta Katowice wpłynął projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Prezydenta Miasta Katowice z udzielania dotacji celowej w 2014 roku na zadania związane ze zmianą systemu ogrzewania na proekologiczne, zainstalowania odnawialnych źródeł energii oraz usuwania wyrobów zawierających azbest (w budynkach i lokalach mieszkalnych).
Udzielanie dotacji na zmianę systemu ogrzewania na proekologiczne, zainstalowanie odnawialnych źródeł energii oraz na demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest jest w Katowicach praktykowane od kilku lat. O dofinansowanie prac, mających na celu np. usuwanie azbestu mogą starać się zarówno osoby fizyczne, jak i wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne oraz przedsiębiorcy.
Ważne jest to, że w 2014 roku wszystkie wnioski zostały rozpatrzone przez władze pozytywnie, ale część wnioskujących odstąpiła od realizacji inwestycji. Łącznie w 2014 roku miasto udzieliło dotacji w wysokości 2 783 573,88 złotych. Ze sprawozdania wynika także, że około 78 % wszystkich dotacji udzielono w dzielnicach południowych tj. Ligota-Panewniki, Piotrowice-Ochojec, Podlesie, Kostuchna).
W 2014 roku na dofinansowanie przez miasto montażu ogrzewania proekologicznego wpłynęły do urzędu miasta aż 394 wnioski. Z tej puli wyłoniono 318 budynków i lokali mieszkalnych, a łączna kwota dofinansowania wyniosła 1 736 729 złotych:
- ogrzewanie gazowe – 957 123 złotych dla 174 budynków i lokali mieszkalnych;
- ogrzewanie elektryczne – 40 454 złotych dla 10 lokali mieszkalnych;
- ogrzewanie kominkowe – 12 000 złotych dla dwóch budynków;
- ogrzewanie z sieci zdalaczynnej – 84 494 złotych dla do 18 lokali mieszkalnych;
- ogrzewanie na kotły niskoemisyjne – 642 658 złotych dla 114 budynków i lokali mieszkalnych).
Dla wsparcia budowy i zainstalowania odnawialnych źródeł energii (kolektory słoneczne, pompy ciepła, rekuperacja, ogniwa fotowoltaiczne, biomasa) wpłynęło 303 wniosków, z czego dotacji udzielono dla 178 budynków i lokali mieszkalnych. Łącznie miasto wypłaciło kwotę dotacji w wysokości 981 885 złotych:
- kolektory słoneczne – 839 010 złotych dla 154 budynków mieszkalnych;
- pompy ciepła – 106 875 złotych dla 18 budynków i lokali mieszkalnych;
- rekuperator – 6 000 złotych jako dotacja do jednego budynku mieszkalnego;
- ogniwa fotowoltaiczne – 18 000 złotych dla trzech budynków mieszkalnych;
- biomasa – 12 000 złotych dla dwóch budynków mieszkalnych.
Miasto w 2014 roku wsparło także dotacją usuwanie azbestu. Wpłynęło 6 wniosków, a wypłacono kwotę dotacji w wysokości 64 959,88 złotych (dotacja do czterech budynków mieszkalnych).