Autobus autonomiczny testowany w Dolinie Trzech Stawów / fot. UM Katowice
Reklama

Kursy między parkingiem na Muchowcu a plażą w Dolinie Trzech Stawów, będą realizowane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00-16:00. Z przejazdu będzie można skorzystać bezpłatnie. 

 Szczegółowy harmonogram wygląda następująco:

Reklama

26 kwietnia, 6-29 maja, 3-4 czerwca – przejazdy z udziałem pasażerów. Przejazdy będą się odbywały w dni robocze (poniedziałek – piątek) w godzinach 8:00 – 16:00. Ze względów na komfort mieszkańców Doliny Trzech Stawów wyłączone z testów są długie weekendy.

Katowicka trasa przejazdu ma około 2 kilometry i rozpoczyna się na parkingu od strony ul. Francuskiej a kończy przy plaży. Kursy będą realizowane w dwóch kierunkach, podzielonych na 3 i 4 przystanki. Na trasie zostaną umieszczone tablice informacyjne oraz regulamin przejazdu. Przez 4 tygodnie, zostanie także ustalona tymczasowa organizacja ruchu, która uwzględnia przejazd pojazdu autonomicznego. Środkowy pas drogi zostanie wydzielony dla minibusa, a boczne pasy rolkostrady, na czas testów będą przeznaczone dla rolkarzy i rowerzystów.  Aby ograniczyć wpływ pilotażu na korzystających z drogi, zielony minibus będzie obecny na trasie w porze najmniejszego natężenia ruchu: tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16. Co ważne, pojazd pojawi się na Muchowcu tylko na czas testów, bez planów poprowadzenia jego trasy na tym odcinku na stałe. Obecnie z uwagi na obowiązujące przepisy, tego typu testy mogą odbywać się jedynie na obszarach zamkniętych i drogach prywatnych.

Pojazd  wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE (Society of Automotive Engineers). Oznacza to że jest w pełni zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich funkcji pojazdu na rutynowych trasach. Dzięki zaawansowanemu systemowi autonomii, pojazd samodzielnie wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu, a także samodzielnie przyśpiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. Szereg czujników, które obserwują, skanują i analizują obszar wokół minibusa, zapewnia lepszą orientację w terenie i w bieżącej sytuacji na drodze. Dzięki temu został wyeliminowany problem tzw. „martwego pola”. Wszystkie manewry pojazdu są także monitorowane przez moduł nadzoru, którego zadaniem jest ciągłe utrzymanie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Podczas testów, na pokładzie Blees BB-1, znajduje się lokalny operator, który będzie nadzorował przebieg testów, a w  razie potrzeby przejmie manualną kontrolę nad minibusem. W pojeździe nie ma jednak kierownicy. Zastępuje ją dotykowy panel sterujący oraz pojedynczy kontroler.  

Dane techniczne pojazdu Blees BB-1:

Zasięg: ok. 200 km 

Moc maksymalna: 150 kW

Maks. Pojemność: 15 osób

Promień skrętu: 6 m

Pojemność baterii: 58 kWh

Maksymalna moc szybkiego ładowania (DC) 100 kW

Maksymalna prędkość w trakcie testów 20km/h. 

Pojazd jest wyposażony w 7 lidarów, 11 kamer, 4 radary, 3 odbiorniki GNSS  oraz IMU. Czujniki działają w różnych zakresach, dzięki czemu minibus zareaguje w zmiennych warunkach oświetleniowych  i pogodowych. Dodatkowo, zasięg czujników nakłada się na siebie, co zwiększa poziom bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z nich.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
29 − 1 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.