fot.facebook.com/mariusz.skiba.980?fref=ts
Reklama

Mariusz Skiba ( ur. 1978)

  • absolwent Uniwersytetu Śląskiego, Wydział Nauk Społecznych, politologia
  • absolwent Politechniki Śląskiej – inżynier zarządzania i inżynierii produkcji
  • od 2010 katowicki radny, w kadencji 2010-2014 przewodniczący Komisji Infrastruktury i Środowiska
  • pracował w Urzędzie Marszałkowskim w Wydziale Rozwoju
  • w wyborach 2014 otrzymał 1992 głosy
  • desygnowany na stanowisko wiceprezydenta Katowic przez Prawo i Sprawiedliwość
  • żona Aleksandra (księgowa), syn Mateusz (2,5 roku), córka Matylda (2 miesiące)

Awans na wiceprezydenta Katowic był w jego życiu rewolucyjną zmianą. Wysokie stanowisko w administracji miasta oraz zarządzanie dużą grupą podwładnych wymaga nowej perspektywy patrzenia na problemy i nowych umiejętności.

Funkcja radnego – mówi. – Nie daje pełnej wiedzy o problemie. Na ogół radny jest rodzajem przekaźnika próśb czy żądań mieszkańców. Kiedy jest się po drugiej stronie, dochodzi sprawa odpowiedzialności za wykonanie budżetu a to zupełnie inna perspektywa – stwierdza.

Reklama

Podkreśla, iż jego staż prezydencki jest bardzo krótki i dopiero  w tym roku będzie miał wpływ na kształtowanie budżetu.

– Z prezydentem Krupą spotykamy się trzy razy w tygodniu – podkreśla. – Dyskutujemy sprawy strategiczne, choćby budżet obywatelski, przygotowujemy dla prezydenta materiały. Prezydent uważnie wysłuchuje naszych głosów, jak i głosów naczelników wydziałów – mówi.

Ze spraw podległych wiceprezydentowi Skibie wybieram ochronę środowiska. – Miasto podejmuje cały szereg działań na polepszenie stanu środowiska – mówi Skiba. Przypomina, iż ponad 40% powierzchni miasta to tereny zielone.

Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które ma przygotowany plan gospodarki niskoemisyjnej, będący podstawą do starań o środki unijne. Plan ten odnosi się do stanu obecnego miasta oraz wyznacza cele do 2020 i 2030 roku. Środki na realizację tych celów to 2 mld złotych. Najbliższy z nich to projekt z Regionalnego Programu Operacyjnego wart 18 mln złotych dotyczący wymiany oświetlenia w mieście. Kolejny to centra przesiadkowe, które systematycznie zmniejszą emisję spalin w centrum miasta a mieszkańców przyzwyczają do korzystania z komunikacji publicznej.

– Ja już teraz dojeżdżam do pracy autobusem, dając przykład – mówi z uśmiechem. – Katowice dopłacają do transportu publicznego 90 mln zł rocznie. Ten fakt oraz ustawa o samorządzie gminnym dają nam realny wpływ na generowanie zmian w transporcie publicznym. W III kwartale 2015 wprowadzimy Śląską Kartę Usług Publicznych, która usprawni życie mieszkańców. Codziennie do Katowic przyjeżdża 96 tysięcy osób. Zdajemy sobie doskonale sprawę z wagi dobrego funkcjonowania transportu publicznego – mówi. Do raportu NIK, wydanego po kontroli w KZK GOP nie  ustosunkowuje się jednak szczegółowo.

Z innych zagadnień dotyczących ochrony środowiska, w które mocniej trzeba wejść, wymienia baterie solarne, usuwanie azbestu i piece gazowe.

Mariusz Skiba jest jedynym wiceprezydentem Katowic z nadania partyjnego. Pytany o ten aspekt jego działalności publicznej mówi, iż wszystko zależy od ludzi. Podkreśla harmonijny przebieg współpracy wszystkich sił politycznych w mieście, co, jego zdaniem stało się podwalinami sukcesu Katowic w przekształceniu z miasta węgla i stali w nowoczesny ośrodek miejski.

– Zależy nam przede wszystkim na mieszkańcach, poprawie jakości ich życia i budowaniu lokalnej społeczności. Wielką politykę zostawmy centrali – mówi.

Z rodziną  najchętniej spędza czas w górach, jeździ na nartach. Ulubione miejsca to Lubomierz i Andrzejówka w Gorcach, gdzie bywał również Jan Paweł II. Czeskie i słowackie Tatry odwiedza równie chętnie jak Beskid Wyspowy.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
24 − 7 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.