Sesja Rady Miasta Katowice / fot. InfoKatiowice.pl
Reklama

Radni przegłosowali zmiany w Strefie Płatnego Parkowania. Mieszkaniec mówił o „haraczu”, wiceprezydent mówił, że zmiany są przemyślane. W Katowicach jeszcze pod koniec roku powstaną dwie strefy – Strefa Płatnego Parkowania i Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. 23 radnych było za, 2 przeciw. 

W uchwale czytamy: 

Reklama

„Ustalić na terenie Katowic Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania (ŚSPP) zwaną „Strefą A”, na obszarze której będzie pobierana opłata za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w granicach wyznaczonych ulicami: Al. Walentego Roździeńskiego, ul. Uniwersytecka, ul. Bankowa, ul. Warszawska, ul. Francuska, ul. Jagiellońska, ul. Kochanowskiego, Pl. Karola Miarki, ul. Mikołaja Kopernika, ul. Mikołowska, ul. Sądowa, ul. Marii Goeppert-Mayer, ul. Wilhelma Friedricha Grundmanna, ul. Adama Mickiewicza, Al. Wojciecha Korfantego” – czytamy w uchwale – z tej strefy jest wyłączona ulicy Tylna Mariacka, gdzie powstał automatyczny parking. 

„Ustalić na terenie Katowic Strefę Płatnego Parkowania (SPP) zwaną „Strefą B”, na obszarze której będzie pobierana opłata za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w granicach wyznaczonych ulicami, obiektami oraz liniami: ul. Misjonarzy Oblatów MN, ul. Katowicka, ul. Górna, linia łącząca zakończenie ul. Górnej z ul. Juliana Ordona, ul. Juliana Ordona, ul. Sławomira Skrzypka, ul. Olimpijska, ul. Henryka Mikołaja Góreckiego, ul. Tadeusza Dobrowolskiego, Al. Walentego Roździeńskiego, ul. Bogucicka, ul. 1 Maja, ul. Murckowska, linia kolejowa na odcinku pomiędzy ul. Murckowską i ul. Graniczną, ul. Graniczna, ul. Kazimierza Pułaskiego, Al. Górnośląska, ul. Polna, ul. Konstantego Damrota, linia łącząca ul. Konstantego Damrota z ul. Francuską, ul. Francuska, Al. Górnośląska, linia łącząca Al. Górnośląską z przedłużeniem ul. Porfirowej, ul. Porfirowa, ul. Ceglana, ul. Kościuszki, Al. Górnośląska, ul. Kochłowicka, linia kolejowa na odcinku pomiędzy ul. Kochłowicką a ul. Mikołowską, ul. Mikołowska, ul. Mikołaja Kopernika, Pl. Karola Miarki, ul. Jagiellońska, ul. Francuska, ul. Warszawska, ul. Bankowa, ul. Uniwersytecka, Al. Walentego Roździeńskiego, Al. Wojciecha Korfantego, ul. Adama Mickiewicza, ul. Wilhelma Friedricha Grundmanna, ul. Jana Nepomucena Stęślickiego” – czytamy w uchwale. 

Na sesji wystąpił mieszkaniec Zawodzia., który uznał za niepotrzebne rozszerzenie strefy na jego rejon zamieszkania. Pobieranie tam pieniędzy nazwał „haraczem”. Zbieranie tego haraczu też będzie kosztować” – mówił. Zaznaczył, że w tym rejonie nie ma zakładów pracy, ani innych czynników ściągających tam samochody. Wiceprezydent Bogumił Sobula odpowiedział, że z powodu powstania strefy to się może zmienić, gdyby ten obszar nie został objęty odpłatnością za parking, mogłoby dojść do zwiększonego zainteresowania parkowaniem w tym rejonie.

Radna Barbara Wnęk-Gabor (KO) zaznaczyła, że nie otrzymała odpowiedzi na zadane wcześniej pytania w sprawie zmian w polityce parkingowej. 

„Pytania dotyczyły kosztów wprowadzenia uchwały” – mówiła radna. „Liczby miejsc parkingowych (…) i potencjalnej liczby mieszkańców, którzy mogą skorzystać z parkingowej karty mieszkańca” – zaznaczyła, dodała również, że to są podstawowe dane, które powinno mieć miasto. 

„W dniu głosowania tak ważnej uchwały, radni miasta Katowice nie mają dostępu do podstawowych danych” – stwierdziła Wnęk-Gabor. „Czy miasto stać na eksperymentowanie na żywym organizmie” – zapytała i dodała, że jest to bardziej projekt PR-owy niż rozwiązujący konkretne problemy.

Radny Adam Skowron z Forum Samorządowego podkreślił, że wiele problemów i niepokojów społecznych wywołała nowa uchwała, dlatego trudno tutaj mówić o zabiegu PR-owym. 

 

Zgodnie z uchwałą nowa polityka parkingowa ma wywołać rotację w strefie płatnego parkowania, zniechęcić do parkowania przy miejscu pracy oraz zmniejszyć korki i zwolnić miejsca parkingowe dla mieszkańców. Do tego zmniejszy się emisja spalin i hałasu.

Wiceprezydent Bogumił Sobula, podkreślał, że zmiany, które chce wprowadzić miasto są przemyślane i wynikają z bierzących potrzeb i badań przeprowadzonych przez urzędników. Stwierdził też, że magistrat ma wnioski po konsultacjach społecznych, że strefa płatnego parkowania powinna być szersza niż obecnie chce wprowadzić ją miasto. System, który ma funkcjonować będzie zmieniany w razie potrzeby i ze zmieniającymi się warunkami zewnętrznymi czy przyzwyczajeniami mieszkańców. 

„Nikt z nas nie może powiedzieć, że ta strefa o której dzisiaj rozmawiamy będzie wyglądała tak samo za 5 lat” – powiedział Sobula. „Trzeba dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości”  – dodał wiceprezydent.

Radni podkreślali, że są spore problemy z komunikacją miejską –  w tym z dojazdem do południowych dzielnic Katowic do centrum. To też przekłada się na potrzebę korzystania z samochodów. 

„Częstotliwość dojazdu do centrum Katowic jest bardzo mała” – mówiła Beata Bala, radna KO. Apelowała do prezydenta Katowic o przeanalizowanie sytuacji transportowej południowych dzielnic Katowic. „My chcemy korzystać z transportu publicznego, tylko dajcie nam taką możliwość” –  podkreśliła Bala. „Nie możemy działać jednokierunkowo” – zaznaczyła. 

Radni zgodzili się, że jakość transportu publicznego w Katowicach nie jest dobra i wymaga poprawy. 

Stawki:

Strefa Płatnego Parkowania

  • Opłaty od poniedziałku do piątku
  • Godziny obowiązywania opłat – od 7.00 do 17.00
  • Stawki
    • 2 zł – za postój do 30 minut
    • 4 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny
    • 4,80 zł – za drugą rozpoczętą godzinę postoju
    • 5,60 zł – za trzecią rozpoczętą godzinę postoju
    • 4,00 zł – za każdą następną rozpoczętą godzinę postoju

 

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

  • Opłaty od poniedziałku do soboty (za wyjątkiem sobót stanowiących dni wolne od pracy)
  • Godziny obowiązywania opłat – od 7.00 do 17.00
  • Stawki
    • 3 zł – za postój do 30 minut
    • 6 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny
    • 7,20 zł – za drugą rozpoczętą godzinę postoju
    • 8,40 zł – za trzecią rozpoczętą godzinę postoju
    • 6,00 zł – za każdą następną rozpoczętą godzinę postoju

 

W sumie 23 radnych głosowało za uchwałą, 2 przeciw – Dawid Durał i Barbara Wnęk-Gabor. 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
27 + 8 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.