Urząd Miasta Katowice / infokatowice.pl / Artur Maciaszczyk
Reklama

Od momentu, w którym poznaliśmy wyniki wyborów samorządowych, upłynęły ponad dwa miesiące. W tym czasie wielu z nas prawdopodobnie zdążyło zapomnieć na kogo głosowało, a kto ostatecznie dostał się do miejskiej rady. Jeśli tak, niniejszy poradnik pozwoli uzupełnić tą wiedzę i wskaże, gdzie szukać informacji.

Drugi miesiąc roku zbliża się wielkimi krokami, po wyborczych emocjach z końca 2014 roku nie ma już śladu. Za oknem pogoda nieszczególnie sprzyja spacerom po okolicy, choć szarość zimowej aury wreszcie przełamał biały puch. Najwyższy czas zainteresować się kto został członkiem Rady Miasta Katowice, a kto tworzy nowe władze wykonawcze Katowic. Nigdy przecież nie wiadomo, kiedy te informacje mogą okazać się przydatne.

Reklama

Żeby dowiedzieć się, z kim przyjdzie nam współdziałać na rzecz rozwoju dzielnicy, rozwiązania problemu lub ochrony interesu społeczności lokalnej, nie musimy ruszać się z domu – jeśli oczywiście dysponujemy dostępem do internetu. Jeśli nie, z pomocą może przyjść biblioteka lub pobliska szkoła. Wszystkie niezbędne nam informacje znajdują się bowiem w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Katowice.

Czym jest biuletyn, popularnie nazywany BIP-em? To ustandaryzowana i uproszczona, dodatkowa strona internetowa, w której umieszczane są wszystkie oficjalne ogłoszenia, informacje oraz zasoby. Wszystkie urzędy i instytucje publiczne w Polsce są zobowiązane posiadać swój własny BIP, który jest zupełnie niezależny od strony internetowej danej gminy, miasta czy szkoły. Odnośnik do BIP można znaleźć pod specjalną ikoną. W przypadku Katowic znajduje się ona w prawym górnym rogu strony KATOWICE.EU.

Co w BIP-ie piszczy?

Biuletyn jest prawdziwą kopalnią wiedzy o bieżących i przeszłych działaniach urzędów i instytucji publicznych. W przypadku Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Katowice, udostępniane są m.in.:

– wszystkie podjęte uchwały Rady Miasta Katowice, ponadto także projekty uchwał będące w przygotowaniu,
– wszystkie zarządzenia Prezydenta Miasta Katowice, również te z minionych lat,
– informacje o budżecie miasta, miejskim majątku, prognoza finansowa miasta,
– publiczne wykazy i rejestry, np. wykaz zabytków, wydawanych pozwoleń na budowę,
– obowiązujące dokumenty planistyczne i strategiczne,
– dokładna informacja o strukturze urzędu, czyli informacje o wszystkich referatach, wydziałach i jednostkach organizacyjnych urzędu,
– wszystkie ogłoszenia i przetargi miasta,
– informacje o działaniach Rady Miasta Katowice – plan pracy, przedmiot działalności komisji Rady Miasta Katowice oraz sam skład Rady,
– informacje o Prezydencie Miasta Katowice oraz wiceprezydentach.

Dotarcie do wielu spośród wyżej wymienionych informacji nie zawsze jest takie proste, natomiast ich wykorzystanie wymaga wiedzy o tym, jak działa miasto. Wszystko postaramy się przybliżyć w przyszłości – dzisiaj skupmy się na dwóch ostatnich punktach, czyli informacjach kto wchodzi w skład nowych władz Katowic.

Kontakty – władza uchwałodawcza – Rada Miasta Katowice

Po wejściu do Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Katowice, naszym oczom ukaże się długa lista odnośników, na której szybko zlokalizujemy zakładkę „Rada Miasta”. Po jej wybraniu ujrzymy dodatkowe menu, w którym wskazujemy „Radni” a następnie „Alfabetycznie”. W ten sposób wreszcie docieramy do listy wszystkich radnych. Tu możemy otworzyć profil każdego radnego i dowiedzieć się m.in. jak wygląda radny bądź radna, jak kontaktować się z radnymi, ile głosów uzyskali w wyborach oraz gdzie i kiedy zamierzają pełnić dyżury. W niedalekiej przyszłości znajdą się tu ich oświadczenia majątkowe oraz wszystkie interpelacje (czyli zapytania bądź wnioski o interwencję) kierowane do Prezydenta Miasta Katowice, wraz z odpowiedziami na takowe.

Za zawartość tych zakładek i aktualność umieszczanych tu informacji odpowiada sam członek rady miasta, toteż jeśli brakuje informacji o dyżurach, można – wręcz należy – przypomnieć radnym o takowych i o aktualizowaniu danych w BIP.

Katowicki BIP pozwala wyświetlić listę radnych w kolejności alfabetycznej, wg podziału na kluby radnych oraz okręgi wyborcze. Tyle w teorii, w praktyce bowiem mimo upływu czasu ten ostatni podział nie został zaktualizowany… co znowu jest wystarczające, aby zadzwonić lub napisać do Urzędu Miasta Katowice i poprosić o zaktualizowanie informacji i uzupełnienie braków.

Kontakty – władza wykonawcza – Prezydent Miasta Katowice

Jeśli znalezienie zakładki radnego nie stanowiło problemu, dotarcie do informacji o władzy wykonawczej będzie jeszcze prostsze – wystarczy w głównym menu BIP wybrać pole „Kierownictwo urzędu” a następnie „Prezydent” lub „Wiceprezydenci”, zależnie od potrzeb. W obu przypadkach naszym oczom ukażą się informacje, które pomogą dowiedzieć się czegoś więcej o osobie sprawującej daną funkcję oraz formach kontaktu.

BIP jest narzędziem, które każdemu mieszkańcowi pozwala dotrzeć do wielu przydatnych, czasem wręcz niezbędnych informacji. Nie należy do najbardziej praktycznych instrumentów i z pewnością dostęp do części danych mógłby być wyraźnie łatwiejszy, jednak nawet w takiej formie pozwala być na bieżąco z interesującymi nas sprawami. Warto wyrobić sobie nawyk okresowego odwiedzania BIPu – im częściej będziemy to robić, tym sprawniej będziemy docierali do informacji, z których wiele może wskazywać, w którym kierunku i jak będzie rozwijało się miasto czy dana dzielnica.

Co jeszcze znajdziemy w BIP-ie? O tym w kolejnej częsci Poradnika Mieszkańca.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
14 − 10 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.