Samochody w Katowicach / fot. Erdem Yildiz
Reklama

W ogólnopolskim badaniu #siężyje wzięło udział 140 tys. respondentów. To jednak mieszkańcy Katowic najwyżej ocenili komunikację i to jak im się dojeżdża do pracy i szkoły. To właśnie Katowice wypadły najlepiej pośród wszystkich polskich metropolii.

– Postanowiliśmy zapytać Polaków jak im #siężyje w ich okolicy i oceniliśmy dziesięć różnych aspektów, takich jak na przykład bezpieczeństwo, czystość czy wygodne zakupy – mówi Aleksandra Kubicka z serwisu Otodom, który zrealizował badanie we współpracy z PBS. – Dziś publikujemy raport na temat transportu i komunikacji. Poprosiliśmy ankietowanych o ocenę w skali od 1 do 7 stwierdzenia „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i do szkoły” oraz o podanie swojego kodu pocztowego. Odpowiedzi układają się w fascynujący obraz.

Reklama

Wyniki badania podzielone zostały na kategorie, w zależności od wielkości miasta: metropolie (powyżej 300 tysięcy), duże i średnie (od 50 do 300 tysięcy), małe (poniżej 50 tysięcy) oraz wsie.

 – Nie można zakładać, że ocena komunikacji miejskiej w Warszawie będzie podobna, jak w przypadku Sopotu czy Bytomia – dodaje Agnieszka Puchalska z PBS, sprawującego nadzór merytoryczny nad raportem. – Miasta, w zależności od ilości mieszkańców, stają przecież przed różnymi wyzwaniami – tłumaczy.

Katowice najlepiej ocenione

W tym badaniu Katowice (ocena 5,96) wyprzedziły Warszawę (ocena 5,88). Tutaj należ zaznaczyć, że Warszawa ma coś czego Katowice nie posiadają – metro. Dobra ocena dla Katowic nie wszystkich dziwi.

– Przez ostatnie 20 lat zainwestowano tutaj w drogi kilka miliardów złotych z budżetu miejskiego, wojewódzkiego i krajowego – mówi Paweł Wyszomirski z Fundacji Napraw Sobie Miasto. – Na Śląsku sieć kolejowa ma najgęściej rozlokowane stacje w całej Polsce. Wykorzystanie kolei, jako dodatkowego środka lokomocji poza autobusem i tramwajem, to rozwiązanie mogące zastąpić metro – zaznacza.

  W rankingu niekwestionowanym liderem jest cały Górny Śląsk. W czołówce zestawienia dużych miast (50-300 tys.) jest ich aż sześć: Tychy (6,09), Chorzów (6,00), Ruda Śląska (5,95), Gliwice (5,86), Bielsko-Biała (5,83) i Bytom (5,83).

– Tak wysoka ocena może wynikać z połączenia obszaru jedną siecią komunikacji miejskiej. Zrzesza ona obecnie już około 30 gmin – mówi Agnieszka Puchalska z PBS.

Według badania najlepiej dojeżdża się mieszkańcom północnych dzielnic Katowic. Do centrum można stamtąd dotrzeć nawet w mniej niż 10 minut. Które znalazły się w pierwszej piątce?

  1. Wełnowiec-Józefowiec z oceną 6,33

Mimo niewielkich rozmiarów, dzielnica zajęła wysokie miejsce. Jest wysunięta najdalej na północ, ale dojazd na rynek zajmuje tylko około 15 minut. W 2017 roku planowane są nowe inwestycje – m.in. budowa głównej estakady osiedla na placu Fojkisa za 2,5 mln zł i łącznika ul. Korfantego z OS Kolejarz. Dzięki temu odciążona zostanie ulica Alfreda, którą do ośrodka przejeżdża nawet 100 samochodów na godzinę. Koszt: 400 000 zł.

  1. Osiedle Tysiąclecia z oceną 6,35

Dzielnica, potocznie zwana Tauzenem, ma głównie mieszkaniowy charakter. Kibice kojarzą ją przede wszystkim w związku z położeniem blisko Stadionu Śląskiego. Nieruchomości są tutaj jednymi z najdroższych w mieście – m.in. dzięki świetnemu skomunikowaniu. Od wschodu przebiega tutaj najbardziej ruchliwa linia tramwajowa w Polsce (trasa Katowice-Bytom). Dzielnicę otaczają też dwie ważne arterie: Drogowa Trasa Średnicowa i droga krajowa nr 79. Łączą się one w duży węzeł drogowy, biegnący aż do autostrady A4.

  1. Załęska Hałda-Brynów cz. Zach. z oceną 6,39

Dzielnica położona jest w zachodniej części Katowic, znajduje się tutaj m.in. znana wszystkim Kopalnia Węgla Kamiennego Wujek. Wzdłuż granicy Brynowa Zachodniego biegnie autostrada A4, a w północnej części znajduje się stacja Katowice Brynów. Podróż Kolejami Śląskimi umożliwia sprawny dojazd nie tylko do Katowic, ale i Bielska-Białej, Rybnika, Sosnowca, Tychów czy Żywca. Dzielnica jest też świetnie skomunikowana z pozostałymi: Śródmieściem, Ligotą-Panewnikami, Piotrowicami-Ochojcem, Murckami, Giszowcem czy Osiedlem Witosa. W 2017 roku na inwestycje i remonty drogowe przeznaczone zostanie ponad 11,2 mln zł.

  1. Brynów cz. Wschodnia-Osiedle Zgrzebnioka z oceną 6,41

Brynów – Osiedle Zgrzebnioka potocznie nazywane jest „ptasim osiedlem”, gdyż nazwy ulic pochodzą od nazw ptaków. Przez dzielnicę biegnie m.in. linia kolejowa z dworcem Katowice Brynów, a w planach jest szybka linia tramwajowa Brynów-Kostuchna i węzeł przesiadkowy Brynów Pętla. To część tak zwanego Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, planowanego na aż 800 miejsc parkingowych. Ma on połączyć komunikację autobusową z tramwajową wspólnymi peronami. To ogromne ułatwienie dojazdów przede wszystkim dla mieszkańców południowych części miasta.

  1. Zawodzie z oceną 6,49

Zawodzie – czyli miejsce “za wodą”, to północno-wschodnia dzielnica na prawym brzegu rzeki Rawy. Przez katowiczan uznawana została za najlepiej skomunikowaną w mieście. Nic dziwnego – przejazd do centrum zajmuje stąd mniej niż 10 minut. Mieszkańcy mogą korzystać zarówno z tramwajów, autobusów, jak i pociągów osobowych, które zatrzymują się na stacji Zawodzie. A szykują się dalsze zmiany, i to na plus. Na 2018 rok planowane jest zakończenie budowy wielkiego węzła przesiadkowego. Za 30 mln zł ma powstać 8 przystanków, 14 miejsc postojowych dla komunikacji, parking rowerowy i parking na 400 samochodów. Przesiadki z autobusu do tramwaju będą się odbywały „drzwi w drzwi”, a bilet parkingowy będzie jednocześnie biletem tramwajowo-autobusowym.

Pełne wyniki dotyczące dzielnic Katowic

1 Zawodzie 6,49
2 Brynów-cz. Wsch.-Osiedle Zgrzebioka 6,41
3 Załęska Hałda-Brynów cz. Zach. 6,39
4 Osiedle Tysiąclecia 6,35
5 Wełnowiec-Józefowiec 6,33
6 Dąb 6,32
7 Osiedle Witosa 6,28
8 Załęże 6,26
9 Koszutka 6,14
10 Dąbrówka Mała 6,13
11 Śródmieście 6,09
12 Osiedle Paderewskiego-Muchowiec 6,04
13 Giszowiec 5,99
14 Szopienice-Burowiec 5,89
15 Bogucice 5,84
16 Ligota-Panewniki 5,73
17 Piotrowice-Ochojec 5,55
18 Janów-Nikiszowiec 5,50
19 Kostuchna 5,13
20 Murcki 5,00
21 Zarzecze

4,60

 

Reklama

1 Komentarz

  1. JA nie rozumiem co było oceniane. Komunikacja miejska, czy układ drogowy i transport ogólnie.
    Bo jeśli to drugie to zgoda, jeśli to pierwsze to KZK GOP jest 100 lat za Warszawa i innymi miastami i komunikacja miejska nijak ma się do tej z innych dużych miast na minus oczywiście.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
9 + 25 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.