W ogólnopolskim badaniu #siężyje wzięło udział 140 tys. respondentów. To jednak mieszkańcy Katowic najwyżej ocenili komunikację i to jak im się dojeżdża do pracy i szkoły. To właśnie Katowice wypadły najlepiej pośród wszystkich polskich metropolii.
– Postanowiliśmy zapytać Polaków jak im #siężyje w ich okolicy i oceniliśmy dziesięć różnych aspektów, takich jak na przykład bezpieczeństwo, czystość czy wygodne zakupy – mówi Aleksandra Kubicka z serwisu Otodom, który zrealizował badanie we współpracy z PBS. – Dziś publikujemy raport na temat transportu i komunikacji. Poprosiliśmy ankietowanych o ocenę w skali od 1 do 7 stwierdzenia „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i do szkoły” oraz o podanie swojego kodu pocztowego. Odpowiedzi układają się w fascynujący obraz.
Wyniki badania podzielone zostały na kategorie, w zależności od wielkości miasta: metropolie (powyżej 300 tysięcy), duże i średnie (od 50 do 300 tysięcy), małe (poniżej 50 tysięcy) oraz wsie.
– Nie można zakładać, że ocena komunikacji miejskiej w Warszawie będzie podobna, jak w przypadku Sopotu czy Bytomia – dodaje Agnieszka Puchalska z PBS, sprawującego nadzór merytoryczny nad raportem. – Miasta, w zależności od ilości mieszkańców, stają przecież przed różnymi wyzwaniami – tłumaczy.
Katowice najlepiej ocenione
W tym badaniu Katowice (ocena 5,96) wyprzedziły Warszawę (ocena 5,88). Tutaj należ zaznaczyć, że Warszawa ma coś czego Katowice nie posiadają – metro. Dobra ocena dla Katowic nie wszystkich dziwi.
– Przez ostatnie 20 lat zainwestowano tutaj w drogi kilka miliardów złotych z budżetu miejskiego, wojewódzkiego i krajowego – mówi Paweł Wyszomirski z Fundacji Napraw Sobie Miasto. – Na Śląsku sieć kolejowa ma najgęściej rozlokowane stacje w całej Polsce. Wykorzystanie kolei, jako dodatkowego środka lokomocji poza autobusem i tramwajem, to rozwiązanie mogące zastąpić metro – zaznacza.
W rankingu niekwestionowanym liderem jest cały Górny Śląsk. W czołówce zestawienia dużych miast (50-300 tys.) jest ich aż sześć: Tychy (6,09), Chorzów (6,00), Ruda Śląska (5,95), Gliwice (5,86), Bielsko-Biała (5,83) i Bytom (5,83).
– Tak wysoka ocena może wynikać z połączenia obszaru jedną siecią komunikacji miejskiej. Zrzesza ona obecnie już około 30 gmin – mówi Agnieszka Puchalska z PBS.
Według badania najlepiej dojeżdża się mieszkańcom północnych dzielnic Katowic. Do centrum można stamtąd dotrzeć nawet w mniej niż 10 minut. Które znalazły się w pierwszej piątce?
- Wełnowiec-Józefowiec z oceną 6,33
Mimo niewielkich rozmiarów, dzielnica zajęła wysokie miejsce. Jest wysunięta najdalej na północ, ale dojazd na rynek zajmuje tylko około 15 minut. W 2017 roku planowane są nowe inwestycje – m.in. budowa głównej estakady osiedla na placu Fojkisa za 2,5 mln zł i łącznika ul. Korfantego z OS Kolejarz. Dzięki temu odciążona zostanie ulica Alfreda, którą do ośrodka przejeżdża nawet 100 samochodów na godzinę. Koszt: 400 000 zł.
- Osiedle Tysiąclecia z oceną 6,35
Dzielnica, potocznie zwana Tauzenem, ma głównie mieszkaniowy charakter. Kibice kojarzą ją przede wszystkim w związku z położeniem blisko Stadionu Śląskiego. Nieruchomości są tutaj jednymi z najdroższych w mieście – m.in. dzięki świetnemu skomunikowaniu. Od wschodu przebiega tutaj najbardziej ruchliwa linia tramwajowa w Polsce (trasa Katowice-Bytom). Dzielnicę otaczają też dwie ważne arterie: Drogowa Trasa Średnicowa i droga krajowa nr 79. Łączą się one w duży węzeł drogowy, biegnący aż do autostrady A4.
- Załęska Hałda-Brynów cz. Zach. z oceną 6,39
Dzielnica położona jest w zachodniej części Katowic, znajduje się tutaj m.in. znana wszystkim Kopalnia Węgla Kamiennego Wujek. Wzdłuż granicy Brynowa Zachodniego biegnie autostrada A4, a w północnej części znajduje się stacja Katowice Brynów. Podróż Kolejami Śląskimi umożliwia sprawny dojazd nie tylko do Katowic, ale i Bielska-Białej, Rybnika, Sosnowca, Tychów czy Żywca. Dzielnica jest też świetnie skomunikowana z pozostałymi: Śródmieściem, Ligotą-Panewnikami, Piotrowicami-Ochojcem, Murckami, Giszowcem czy Osiedlem Witosa. W 2017 roku na inwestycje i remonty drogowe przeznaczone zostanie ponad 11,2 mln zł.
- Brynów cz. Wschodnia-Osiedle Zgrzebnioka z oceną 6,41
Brynów – Osiedle Zgrzebnioka potocznie nazywane jest „ptasim osiedlem”, gdyż nazwy ulic pochodzą od nazw ptaków. Przez dzielnicę biegnie m.in. linia kolejowa z dworcem Katowice Brynów, a w planach jest szybka linia tramwajowa Brynów-Kostuchna i węzeł przesiadkowy Brynów Pętla. To część tak zwanego Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, planowanego na aż 800 miejsc parkingowych. Ma on połączyć komunikację autobusową z tramwajową wspólnymi peronami. To ogromne ułatwienie dojazdów przede wszystkim dla mieszkańców południowych części miasta.
- Zawodzie z oceną 6,49
Zawodzie – czyli miejsce “za wodą”, to północno-wschodnia dzielnica na prawym brzegu rzeki Rawy. Przez katowiczan uznawana została za najlepiej skomunikowaną w mieście. Nic dziwnego – przejazd do centrum zajmuje stąd mniej niż 10 minut. Mieszkańcy mogą korzystać zarówno z tramwajów, autobusów, jak i pociągów osobowych, które zatrzymują się na stacji Zawodzie. A szykują się dalsze zmiany, i to na plus. Na 2018 rok planowane jest zakończenie budowy wielkiego węzła przesiadkowego. Za 30 mln zł ma powstać 8 przystanków, 14 miejsc postojowych dla komunikacji, parking rowerowy i parking na 400 samochodów. Przesiadki z autobusu do tramwaju będą się odbywały „drzwi w drzwi”, a bilet parkingowy będzie jednocześnie biletem tramwajowo-autobusowym.
Pełne wyniki dotyczące dzielnic Katowic
1 | Zawodzie | 6,49 |
2 | Brynów-cz. Wsch.-Osiedle Zgrzebioka | 6,41 |
3 | Załęska Hałda-Brynów cz. Zach. | 6,39 |
4 | Osiedle Tysiąclecia | 6,35 |
5 | Wełnowiec-Józefowiec | 6,33 |
6 | Dąb | 6,32 |
7 | Osiedle Witosa | 6,28 |
8 | Załęże | 6,26 |
9 | Koszutka | 6,14 |
10 | Dąbrówka Mała | 6,13 |
11 | Śródmieście | 6,09 |
12 | Osiedle Paderewskiego-Muchowiec | 6,04 |
13 | Giszowiec | 5,99 |
14 | Szopienice-Burowiec | 5,89 |
15 | Bogucice | 5,84 |
16 | Ligota-Panewniki | 5,73 |
17 | Piotrowice-Ochojec | 5,55 |
18 | Janów-Nikiszowiec | 5,50 |
19 | Kostuchna | 5,13 |
20 | Murcki | 5,00 |
21 | Zarzecze |
4,60 |
JA nie rozumiem co było oceniane. Komunikacja miejska, czy układ drogowy i transport ogólnie.
Bo jeśli to drugie to zgoda, jeśli to pierwsze to KZK GOP jest 100 lat za Warszawa i innymi miastami i komunikacja miejska nijak ma się do tej z innych dużych miast na minus oczywiście.