Płatny parking na ulicy Mickiewicza / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Śródmieście Katowic do tej pory było oblegane przez samochody osób spoza miasta, co ograniczało dostępność do miejsc parkingowych mieszkańcom. Wraz ze zmianą w polityce parkingowej miasta sytuacja ta ma ulec zmianie. Zgodnie z przyjętą przez radnych uchwałą, w mieście powstaną dwie strefy – Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania oraz Strefa Płatnego Parkowania. Rozwiązanie ma na celu wymuszenie rotacji pojazdów w Śródmieściu.

Badania dotyczące parkowania przeprowadzone na zlecenie miasta, m.in. monitorowały wskaźnik rotacji, czyli średnią liczbę pojazdów korzystających w ciągu badania (w godz. 6.00-20.00) z jednego miejsca parkingowego. Wyniki pokazały, że miejsca parkingowe w Śródmieściu są zajęte głównie w godzinach pracy, a następnie są zwalniane.

Reklama

Adriana Kamińska-Flak z Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice mówi, że Urząd ze strony mieszkańców i radnych otrzymywał zgłoszenia o utrudnieniach w załatwianiu podstawowych spraw, wynikających z trudności w znalezieniu miejsca parkingowego w centrum Katowic.

-„Badania pokazały, że na jednym miejscu postojowym w całej strefie, między godziną 6.00 a 20.00 stają średnio tylko dwa samochody. W niektórych miejscach był to tylko jeden samochód, w niektórych cztery, ale i tak ta rotacja powinna być większa” – mówi Adriana Kamińska-Flak z Urzędu Miasta Katowice.

Ze wspomnianego już badania wynika, że większość samochodów zajmujących miejsca parkingowe to pojazdy z miast ościennych. W związku z tym urząd przygotował projekt uchwały zmieniającej politykę parkingową w taki sposób, aby przepływ pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania zwiększył się. Klucze jednak było zapewnienie preferencyjnych warunków dla mieszkańców. 

Urzędnicy pozytywnie oceniają konsultacje społeczne z mieszkańcami, dotyczące konkretnych rozwiązań w obu strefach – Śródmiejskiej i tej poszerzonej Strefie Płatnego Parkowania. „Dyskusja, którą przeprowadziliśmy z mieszkańcami była bardzo merytoryczna. Większość uwag, które mogliśmy wdrożyć do projektu uchwały została do niego włączona” – podkreśla Adriana Kamińska-Flak.

Jedną ze zmian jest wprowadzenie preferencyjnej dla mieszkańców „Parkingowej Karty Mieszkańca” (PKM), jej najważniejsze założenia to:

  • Karta będzie przysługiwać na jeden samochód osobie, która jest zameldowana na pobyt stały w ŚSPP lub SPP i jest właścicielem pojazdu lub posiada inny, ważny tytuł prawny do użytkowanego samochodu. Dodatkowo, w rezultacie dyskusji z mieszkańcami, uprawnione do otrzymania karty będą również osób, które są zameldowane na pobyt czasowy w Katowicach w granicach ŚSPP lub SPP oraz odliczają podatek dochodowy od osób fizycznych w Katowicach
  • Karta będzie uprawniać do postoju pojazdu na stanowiskach postojowych, położonych w CAŁEJ śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania lub CAŁEJ Strefie Płatnego Parkowania (czyli w granicach strefy, dla której została wydana). Jest to kluczowa zmiana, gdyż obecnie w strefie parkowania można parkować wyłącznie na dwóch wybranych ulicach. Dodatkowo rozszerzone zostały uprawnienia osób posiadających PKM wydanej dla Strefy A (Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania) o parkowanie na terenie na terenie Strefy B (Strefy Płatnego Parkowania)
  • Opłaty abonamentowe będzie można wnosić miesięcznie lub kwartalnie. 
    • Stawka dla Strefy Płatnego Parkowania wynosi 10 zł miesięcznie (lub 25 zł kwartalnie)
    • Stawka dla Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wynosi 20 zł miesięcznie (lub 50 zł kwartalnie)

Katowiczanie, którzy nie zamieszkują obszaru ŚSPP i SPP również będą mogli nabyć abonamenty:

  • w Strefie Płatnego Parkowania w kwocie 200zł za miesiąc i 500zł za kwartał,
  • w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w kwocie 300zł za miesiąc lub 750zł za kwartał.

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
20 − 17 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.