Reklama

Katowice dołożą dzieciom w szkole edukację klimatyczną. Przy okazji nauczania innych przedmiotów. Zanim tak jednak pojawi się w szkołach, powołany przez prezydenta miasta Katowice zespół składający się z nauczycieli szkolnych i akademickich oraz przedstawicieli miasta, opracuje autorski program pilotażowy.

Program ma na celu wieloaspektowe oddziaływanie w czterech obszarach tematycznych: bioróżnorodności, wpływie człowieka na zmiany klimatu, zrównoważonej konsumpcji i transformacji energetycznej. Prace nad jego szczegółami trwają. Zespół składający się z nauczycieli akademickich, szkolnych i przedstawicieli urzędu oraz Rady Miasta Katowice, zebrał kilkadziesiąt pomysłów na wprowadzenie edukacji klimatycznej do programu nauczania w klasach siódmych przy okazji nauczania innych przedmiotów. 

Reklama

„Edukacja klimatyczna jest częścią edukacji ekologicznej, wychodzi ona jednak poza pojęcia ochrony środowiska i nauki postaw prośrodowiskowych. Skupia się przede wszystkim na tematyce ochrony klimatu, wpływie czynników naturalnych i działalności człowieka na jego zmiany, możliwościach przystosowania się do tych zmian oraz na skutkach globalnego ocieplenia. Pomaga młodym ludziom zrozumieć wpływ degradacji środowiska przyrodniczego na ich przyszłość, rozszerza wiedzę, umiejętności i rozwija postawy potrzebne do skutecznego działania i odpowiedzi na globalne wyzwania” – tłumaczy Beata Urych, pełnomocnik prezydenta ds. klimatu.

Program realizowany będzie pilotażowo od września 2023 roku w trzech katowickich szkołach podstawowych i obejmował będzie uczniów klas siódmych. Dodatkowo uzupełni go oferta zajęć praktycznych zaproponowanych przez Centrum Edukacji Ekologicznej w Katowicach-Murckach, między innymi będą to warsztaty o tematyce przyrodniczej i zajęcia w terenie.

„Należy podkreślić, że program będzie zawierał gotowe scenariusze zajęć, z których będą mogli korzystać wszyscy nauczyciele. Zależy nam, by uczniowie pracowali metodą projektów, gdyż tylko takie zdobywanie wiedzy przynosi oczekiwane efekty” – dodaje Grażyna Burek, zastępca naczelnika wydziału edukacji i sportu.

Nauczyciele szkolni i akademiccy mieli już okazję wymienić poglądy i pomysły dotyczące edukacji klimatycznej podczas drugiego dnia Kongresu Edukacyjnego „SPRAWCZOŚĆ – WSPÓLNOTOWOŚĆ – DZIAŁANIE” organizowanego dzięki współpracy z UNICEF-em, który odbył się 1 grudnia 2022 r. na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Organizatorami wydarzenia byli Uniwersytet Śląski, reprezentowany przez Uniwersytet Otwarty UŚ oraz miasto Katowice. Podczas kongresu odbywały się również warsztaty poświęcone edukacji klimatycznej skierowane do szerokiego grona nauczycieli, w tym nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego oraz polonistów, historyków, biologów, matematyków, fizyków, chemików, nauczycieli sztuki, etyki, filozofii, religii, a także psychologów i pedagogów.

Wzmocnienie edukacji klimatycznej w katowickich szkołach, będzie kolejnym krokiem miasta Katowice mającym na celu poprawę jakości życia mieszkańców i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu w mieście.

Przypomnijmy, że w katowickich placówkach oświatowych działa już kilka autorskich projektów i programów. To między innymi Zakodowane Katowice – edukacja z zakresu programowania – dla uczniów klasy III szkół podstawowych, czy też Katowice miastem Fachowców – doradztwo zawodowe przy współpracy biznesu, szkół zawodowych i nauczycieli doradców zawodowych dla uczniów klas VII szkół podstawowych.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
21 + 26 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.