Tory / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Z Katowic do Krakowa w 35 minut. 100 km nowych linii kolejowych powstanie na terenie Śląska w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Planowana inwestycje są obecnie na etapie konsultacji, a na ich realizację trzeba będzie poczekać – nawet dwie dekady.

Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości w naszym regionie: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.

Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami. W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie.

– Szacujemy, że WMŚ da możliwość połączenia Krakowa i Katowic w 35 minut. Jest to czas niemal dwa razy krótszy w porównaniu z podróżą samochodem płatną autostradą A4. Duża liczba pociągów pozwoli ponadto na odciążenie tej drogi – wyjaśnia Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK.

W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.

Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Katowic – 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), Bielska-Białej – 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju – 2 godz. 25 min.

Dzięki inwestycjom CPK, według szacunków, 96 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Na razie na papierze

Inwestycje na razie są na papierze i przez długi czas tak zostanie. Rozmowy trwają na realne zmiany, trzeba będzie poczekać nawet kilkadziesiąt lat. Obecnie całość jest na etapie konsultacji.

– Regionalne Konsultacje Strategiczne maja kluczowe dla planowania „szprych” w ramach Programu Kolejowego CPK. Poprzez RKS pokazujemy, w jaki sposób plany budowy linii kolejowych w danym województwie wpisują się w szerszy, ogólnopolski program zwiększania dostępności transportowej polskich miast – mówi Rafał Garpiel, pełnomocnik CPK ds. relacji z otoczeniem inwestycji.

Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź.

Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r.

Reklama

4 KOMENTARZE

  1. Stacja sxybkich kolei powina byc w krakowie lub w katowicach a nie pomiedzy tymi miastami!!!! Ale to sa tylko plany wiec nic z tego nie powstanie bo pis juz traci poparcie !!!!co za duzo to nie zdrowo rozdawac nie swoje pieniadze!!!!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.