Reklama

W Katowicach zainicjowano projekt „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku”.  Na towarzyszących akcji plakatach, billboardach, citylightach i w spotach reklamowych zobaczymy pasjonatów, ludzi młodych i wykształconych, przeczących krzywdzącym stereotypom związanym z użyciem języka śląskiego w przestrzeni publicznej.

– Projekt składa się z części naukowej i promocyjnej. Obecnie jesteśmy po pierwszym etapie badań socjologicznych, w których 500 respondentów odpowiadało na pytania dotyczące znajomości śląskiej mowy i osobistego stosunku do osób, które używają jej w przestrzeni publicznej – mówi Rafał Adamus, prezes Stowarzyszenia Pro Loquela Silesiana, które już od 7 lat dba o należny językowi śląskiemu status. – Przed nami druga część badań, które pozwolą na zdiagnozowanie efektywności promocyjnej części projektu i oczekiwanych zmian w postrzeganiu śląskiej mowy.

Reklama

Promocyjna część projektu „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku”, oparta jest na haśle „Poradzisz? Gŏdej!”, którego przesłaniem jest myśl, że jeśli tylko potrafisz, mów po śląsku.

– Naszym celem jest uświadomienie, że język śląski jest na Śląsku czymś zupełnie naturalnym. Choć brzmi to jak truizm, warto zwrócić uwagę na fakt, iż często obawy i stereotypy, stają się silną blokadą przez użytkowaniem śląskiej mowy w oficjalnych sytuacjach, czy po prostu – w przestrzeni publicznej. Towarzyszące kampanii spoty, osadzają użycie języka śląskiego w trochę zaskakujących sytuacjach, by przywołać chociażby samochodowy rajd – tłumaczy Adamus.

Projekt „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” jest współfinansowany z funduszy EOG  w ramach programu Obywatele dla demokracji. Wszystkie informacje na temat inicjatywy dostępne są na stronie www.godej.pl

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 − 11 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.