Konferencja i podpisanie umów w Urzędzie Marszałkowskim / fot. YouTube
Reklama

W Katowicach podpisali umowy – na 43 zeroemisyjne autobusy i 34 punkt ładowania. To warta ponad 138 mln zł inwestycja w ramach „Programu dla Śląska”, wsparta także przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO).

W obecności ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki podpisano dokumenty, dzięki którym Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania.

Reklama

„Program NFOŚiGW, z którego pochodzi połowa dofinansowania śląskiej inwestycji, jest przykładem skutecznej realizacji przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zobowiązań podjętych przez Rząd w „Programie dla Śląska”. W ten sposób poprawiamy jakość życia w województwie śląskim, jak również ograniczamy emisję tlenków azotu, których przekroczenia stanowią wspólne wyzwanie dla samorządu oraz ministerstwa” – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

„Program dla Śląska to jeden z kluczowych projektów strategicznych realizowanych w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a jednym z jego szczegółowych celów jest m.in. rozwój i modernizacja infrastruktury transportowej. Podpisane dzisiaj dokumenty potwierdzają realizację naszych zobowiązań, zapisanych w tym Programie” – podkreśla pełnomocnik rządu ds. OZE, wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.

Dzięki wspólnej inicjatywie NFOŚiGW oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przy wsparciu Ministra Klimatu i Środowiska na Górnym Śląsku będą jeździły dodatkowe 43 zeroemisyjne autobusy, które będą korzystały z 34 punktów ładowania.

„Program „Gepard II”, który w praktyce dotyczy wdrażania niskoemisyjnego transportu jest znaczącym elementem strategii „Zielone Śląskie 2030”. To ogromne przedsięwzięcie, które finalnie ma sprawić, że nasz region będzie kojarzony z ekologią, odrywając się tym samym od stereotypu łączenia go wyłącznie z przemysłem ciężkim” – mówi marszałek Jakub Chełstowski, która obecnie przebywa w izolacji z powodu zakażenia koronawirusem. Udział w konferencji wziął online. „Stawiamy na nowoczesne, przyjazne środowisku technologie. Transport niskoemisyjny jest tego przykładem. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania. Program „Gepard II” zagwarantuje samorządom lokalnym zarówno zakup zeroemisyjnych autobusów, jak i możliwość modernizacji koniecznej infrastruktury drogowej. Elektryczny tabor znacznie przyczyni się do redukcji poziomu zanieczyszczenia powietrza. Zielona technologia to po prostu nasza przyszłość” – dodaje Chełstowski.

Najwięcej pojazdów kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (aż 32), pozostali beneficjenci odpowiednio: 6 – Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., 3 – Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz 2 – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o.

„Poza poprawą komfortu jazdy w komunikacji miejskiej, gdyż w pojazdach elektrycznych praktycznie nie ma hałasu, nie zapominajmy o korzyściach dla gospodarki, zdrowia i środowiska. Wsparcie Narodowego Funduszu przyczyni się do ograniczenia szkodliwych emisji tlenków azotu (16 ton/rok) i dwutlenku węgla (2285 ton/rok). Kolejne zamówienia powinny zasilić producentów autobusów elektrycznych w Polsce” – podsumowuje prezes NFOŚiGW prof. Maciej Chorowski.

Do czterech śląskich podmiotów trafi w sumie ponad 120 mln zł dofinansowania, w tym po 57 mln zł dotacji z NFOŚiGW i RPO oraz 6,4 mln zł pożyczek (również z NFOŚiGW). Pozostała część kosztów (ok. 17,9 mln zł), to wkład własny beneficjentów.

Reklama

1 Komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
8 + 20 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.