Przy ulicy Kolońskiej deweloper chce budować budynek mieszkalny z dwukondygnacyjnym garażem podziemnym. Chce do tego celu wykorzystać specustawę mieszkaniową tzw. lex deweloper. To druga taka próba w Katowicach w ostatnim czasie. Wcześniej pisaliśmy o planach innego inwestora przy ulicy Damrota (przy siedzibie banku). W tej sprawie wypowiedzią się również katowiccy radni, swoje zastrzeżenia zgłosili członkowie Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
BD Inwestor 2 Sp. z o.o chce wybudować budynek mieszkalny przy ulicy Kolońskiej na osiedlu Witosa. Miasto przygotowało uchwałę dla radnych, którzy muszą wyrazić zgodę na inwestycję w ramach tzw. specustawy mieszkaniowej. Teren inwestycji to 0.68 ha.
„Ustala się lokalizację inwestycji mieszkaniowej polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z dwupoziomowym garażem podziemnym, z towarzyszącą infrastrukturą drogową w tym wewnętrzny układ komunikacyjny, dojścia, dojazdy, miejsca postojowe i infrastrukturą techniczną, murami oporowymi oraz elementami małej architektury przy ul. Kolońskiej w Katowicach” – czytamy w projekcie uchwały, nad którym głosować będą katowiccy radni.
Ominąć zapisy planu miejscowego
Inwestycja z wykorzystaniem tzw. „lex deweloper” pozwala ominąć zapisy planu miejscowego w tym rejonie, które nie dopuszczają możliwości zabudowy wielorodzinnej. Planowana inwestycja jednak musi być zgodna ze studium dla tego terenu. Zadaniem urzędu plany inwestora są zgodne z zapisami studium.
„W złożonym wniosku wskazano, że planowana inwestycja mieszkaniowa jest sprzeczna z ustaleniami obowiązującego studium w odniesieniu do terenów kolejowych oznaczonych w studium symbolem KK, co dopuszcza zapis art. 5 ust. 3 specustawy mieszkaniowej, zgodnie z którym niesprzeczność ze studium nie dotyczy terenów, które w przeszłości były wykorzystywane jako tereny kolejowe. Na pozostałym obszarze objętym inwestycją mieszkaniową wskazano, że planowana inwestycja mieszkaniowa nie jest sprzeczna z ustaleniami obowiązującego studium” – czytamy w projekcie uchwały.
Ma powstać od 63 do 73 mieszkań. Budynek ma składać się z dwóch segmentów – I zachodni o wysokości 6 i 7 kondygnacji nadziemnych, segment II wschodni o wysokości 7 kondygnacji nadziemnych. Do tego planowane są 2 kondygnacje podziemnego parkingu, który pomieści minimum 143 miejsca postojowe.
„Miejsca postojowe w liczbie 143 projektowane są w dwukondygnacyjnym garażu podziemnym (70 miejsc parkingowych na planowane 63 – 73 mieszkania) oraz na terenie (49 miejsc wzdłuż ul. Kolońskiej bocznej, stanowiącej dojazd do obiektu usługowo-handlowego przy ul. Pukowca 25 oraz 24 miejsca na istniejącym parkingu obiektu usługowo-handlowego przy ul. Pukowca 25, w tym 33 miejsca parkingowe jako ogólnodostępne)” – czytamy w uchwale.
Powierzchnia terenu objętego wnioskiem to 6825 mkw., a maksymalna powierzchnia zabudowy to 1050 mkw.
Uwagi do inwestycji miało dwóch członków Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Stwierdzili m.in.:
– „naruszenia interesu społeczności lokalnej poprzez uszczuplenie terenów istniejącej zieleni oraz terenów otwartych, oraz ograniczenia możliwości swobodnego przemieszczania się zarówno w kierunku poprzecznym tego terenu jak i wzdłuż niego”
– „naruszenia ciągłości ekologicznej terenu poprzez likwidację terenu otwartego będącego faktycznie korytarzem ekologicznym łączącym ważne w mieście węzły ekologiczne”
– „wątpliwe wykorzystanie bilansu miejsc postojowych dla celów inwestycji na istniejącym prywatnym parkingu obiektu handlowego”
– „zaprojektowanie koncepcji wżynającej się ciasno pomiędzy już istniejące tereny i obiekty zabudowy usługowej o dużej intensywności ruchu (handel – Makro, Biedronka)”
– „mix funkcji nie zachodzi tu w też sposób prawidłowy. Funkcje (tereny) mieszkaniowe zostały w okolicy w sposób prawidłowy ukształtowane, wydzielone i oddzielone, odizolowane od stref intensywnej komunikacji i intensywnych usług o ponadlokalnym zasięgu (np. Makro)”