ŚKUP ciągle nie działa: „Zbliżamy się do uruchomienia systemu” – przekonuje Metropolia. Skutki awarii wywołanej cyberatakiem ciągle nie zostały usunięte. Specjaliści pracują nad ich usunięciem 24h na dobę.
W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.
„Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu” – mówi Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. „Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii” – podkreśla.
W godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności. „Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie” – dodaje Łukasz Zych.
Przypomnijmy, że awaria systemu ŚKUP nastąpiła w nocy z 7 na 8 lutego. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję.