Marcin Krupa prezydent Katowic / fot. materiały prasowe / UM Katowice

Miasto rezygnuje z dotacji na „Tramwaj na Południe”. Chodzi o 71 mln zł. Urzędnicy z Katowic boją się, że nie poradzą sobie z inwestycją do 2023 roku i musieliby oddawać unijne wsparcie. Pieniądze na zapowiadane przedsięwzięcie udało się pozyskać za pomocą „Tramwajów Śląskich”.  Magistrat zapowiada teraz starania o środki na realizację w nowej perspektywie finansowej 2021-2027.

Już w poprzedniej kadencji władze miasta obiecywały budowę linii tramwajowej do Piotrowic i Ochojca. Trasa biegłaby od istniejącej pętli tramwajowej w Brynowie (obecnie przebudowywanej na węzeł przesiadkowy), po wschodniej stronie zabudowy Ochojca, następnie obok szpitala przy ul. Ziołowej i w sąsiedztwie zabudowy osiedla Odrodzenia w Piotrowicach. Linia kończyłaby się krańcówką w rejonie ul. Bażantów w Kostuchnie. Inwestycja ciągle jest na papierze i na razie tak zostanie.

Rezygnują z pieniędzy

Miasto rezygnuje z pieniędzy na inwestycję, bo ciągle nie ma decyzji środowiskowej. Magistrat stara się o nią od lutego 2019 roku.

– Ze względu na obszerność zagadnienia w zakresie m.in. gospodarki wodno-ściekowej czy też analizy wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych Miasto Katowice, zgodnie z korespondencją z RDOŚ uzupełniło dokumentację środowiskową, a poprawiona wersja raportu została złożona grudniu ubiegłego roku i jest ponownie weryfikowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Aktualnie oczekujemy na przyjęcie raportu bez uwag, co będzie się wiązało z wydaniem decyzji środowiskowej . Kolejnym krokiem będzie wykonanie Projektu Budowlanego Projektu Wykonawczego, co z kolei umożliwi przygotowanie przetargu na roboty budowlane.– wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.  – Oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej sprawiło, że byliśmy zmuszenie do wydłużenia czasu projektowania do października tego roku. Tym samym realny termin ukończenia linii tramwajowej i rozliczenia projektu to przełom 2023 i 2024 roku.

Gdyby miasto nie dało rady rozliczyć inwestycji do 2023 roku to wiązałoby się to z utratą unijnych pieniędzy – tj. 71 mln zł. Katowice teraz chcą żeby te pieniądze wydać na coś innego.

– Zależy nam na tym, by te środki służyły mieszkańcom Katowic i wpływały na podniesie jakości życia w mieście. Dlatego w listopadzie ubiegłego roku spotkaliśmy się z przedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej,  Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Tramwajów Śląskich, by porozmawiać o innych inwestycjach, które będą realizowane w tym obszarze – wyjaśnia Małgorzata Domagalska, naczelnik wydziału funduszy europejskich. – Nasza propozycja przedłożona do Zarządu Związku Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, uprzednio omówiona wstępnie z  Ministerstwem i CUPT-em, to modernizacja kolejnych odcinków infrastruktury tramwajowej o wartości 25,3 mln zł. Chodzi o dokończenie modernizacji głównych ciągów komunikacyjnych na połączeniu z Sosnowcem (wzdłuż linii nr 15) oraz na połączeniu z Bytomiem i Chorzowem (wzdłuż linii 7 i 20 oraz 6 i 19)  – dodaje naczelnik. Ponadto w piśmie zaproponowano dodatkowy zakup taboru za  28,2 mln zł, zwiększenie dofinansowania dla Centrum Przesiadkowego Sądowa w wysokości 3,3 mln zł ze względu na konieczność realizacji robót dodatkowych. Pozostałe środki w wysokości 4,5 mln zł zagospodarowana ma zastać na doposażenie Tramwajów Śląskich.

– O dofinansowanie budowy linii tramwajowej będziemy się starać w perspektywie finansowej 2021-2027. To bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta, a na jej realizację oczekują tysiące mieszkańców. Dlatego podkreślamy, że linia tramwajowa będzie realizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i w możliwie szybkim tempie – dodaje Ewa Lipka.

6 KOMENTARZE

  1. Tyle gadania było na ten ważny dla wielu mieszkańców temat i tak po prostu Krupa rezygnuje? Dlaczego tak po prostu nie zrezygnuje ze niepotrzebnego stadionu? Łatwiej wykarczować kilka hektarów drzew i zabetonować niż stworzyć linię tramwajową… Niestety takich mamy włodarzy jakich mieszkańcy sobie wybierają. Widać stadion jest większości najbardziej potrzebny do szczęścia.

  2. Jestem pewny, że temat wielokrotnie jeszcze wróci. Krupa da zarobić na projektach, wizualizacjach, organizacji spotkań wszystkim krewnym i znajomym królika.
    Tramwaj na południe jeszcze będzie obietnicą wyborczą za kilka lat. Głosujcie tak dalej to dostaniecie tę krupę g%wna.

  3. […] Miasto rezygnuje z pieniędzy na inwestycję, bo ciągle nie ma decyzji środowiskowej, taką inform…. Chodzi o linię tramwajową z Brynowa do Piotrowic i Ochojca. Z powodu braku decyzji – jak twierdzi magistrat – miasto rezygnuje z 71 mln zł. Urzędnicy z Katowic boją się, że nie poradzą sobie z inwestycją do 2023 roku i musieliby oddawać unijne wsparcie. To stwierdzenie podważył RDOŚ. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
3 + 10 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.