Autobusy elektryczne będą jeździć po centrum Katowic, pierwsze 10 pojazdów ma się pojawić we wrześniu 2018 roku. Kolejne po 5 sztuk ma się pojawić w 2019 i 2020 roku. W sumie po 2021 roku Katowice będą miały 48 autobusów elektrycznych. Już wiadomo na jakich liniach będą jeździły pojazdy.
Temat elektromobilności był poruszony w trakcie środowej Komisji Transportu Rady Miasta Katowice.
Pierwsze 20 autobusów, w tym 10 które pojawią się w 2018 roku to pojazdy zakupione przez PKM Katowice dzięki funduszom unijnym. Będą wyposażone w litowo-jonowe baterie z 10-letnim okresem przydatności do użytku. Baterie będą 8 lat na gwarancji. 28 autobusów PKM otrzyma od KZK GOP, które pracuje nad projektem dotyczącym autobusów elektrycznych z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Pojadą po centrum
– Przewiduje się, że w pierwszej kolejności autobusy elektryczne będą obsługiwały linie nr 10, 12 i 910. W dalszym etapie najprawdopodobniej do obsługi autobusami elektrycznymi włączone zostaną linie: 37, 109, 110, 115, 193, 632, 673 – czytamy w informacji przygotowanej dla katowickich radnych.
– Technologia ogranicza przydatność takich autobusów na dłuższych trasach – stwierdził Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. Nie wiadomo też do końca jak takie autobusy będą zachowywały się przy minusowych temperaturach, mają jednak też swoje zalety – m.in. zmniejszenie hałasu i mniejsza emisja spalin w centrum.
W Katowicach obecnie mówi się o budowie dwóch stacji ładowarek pantografowych. Planowane lokalizacje to parking przy Centrum Handlowym 3 Stawy oraz Baza Autobusowa przy ul. Mickiewicza 59. Ładowarki mają się pojawić także przy Centrach Przesiadkowych: Ligota, Zawodzie, Brynów Pętla, Sądowa, Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.
Jednym z problemów autobusów elektrycznych są stacje ładowania na zajezdniach. W przypadku większej ilości autobusów naładowanie ich przez noc, to nie jest prosta sprawa. Chociaż w Katowicach nie przewiduje się problemów energetycznych.
– Stacje ładowania od razu definiują rodzaj autobusów. Konkretna firma ma konkretny sposób ładowania autobusów – mówił w trakcie komisji dr hab. Piotr Folęgę z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. Wraz z projektowaniem autobusów elektrycznych udoskonalany jest też system ładowania. – Nie wiemy jakie systemy dobre będą za 2-3 lat – dodał.
PKM Katowice chce budować nową zajezdnię dla autobusów, brana pod uwagę tutaj będzie również obsługa autobusów elektrycznych.
Dlaczego napisano że autobusy elektryczne będą jeździć po „centrum Katowic”, skoro będą obsługiwać linie poza centrum wyjeżdżające? Będą wtedy się przemieniać na spalinowce??
Bardzo dobrze. Takie autobusy to przyszłość
A nie łatwiej byłoby trolejbusy, jazda bez ograniczeń, a w mieście przecież zużycie takiej energii to ochrona środowiska, a akumulatory zużyte trzeba gdzieś degradować, moda nie zawsze ma swoje dobre strony, liczy się praktyka i opłacalność, ale u nas moda ma większe przebicie! Liczy się pragmatyka!
A na czym będzie polegała gwarancja ? Tak jak dotychczas , pracownik pkm ingeruje i wymienia uszkodzoną część w nową wysłaną przez producenta autobusu , zamiast robić to serwis ? Czy jeśli kupię nowy samochód i zaświeci mi się alternator , to serwis mi powie abym wymienił go sam a oni mi dają nowy ? Chora gwarancja !
[…] W sumie po 2021 roku Katowice mają mieć w swojej flocie 48 autobusów elektrycznych. […]