Autobusy Solaris zaparkowane na ulicy Mickiewicza / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Autobusy elektryczne będą jeździć po centrum Katowic, pierwsze 10 pojazdów ma się pojawić we wrześniu 2018 roku. Kolejne po 5 sztuk ma się pojawić w 2019 i 2020 roku. W sumie po 2021 roku Katowice będą miały 48 autobusów elektrycznych. Już wiadomo na jakich liniach będą jeździły pojazdy.

Temat elektromobilności był poruszony w trakcie środowej Komisji Transportu Rady Miasta Katowice.

Reklama

Pierwsze 20 autobusów, w tym 10 które pojawią się w 2018 roku to pojazdy zakupione przez PKM Katowice dzięki funduszom unijnym. Będą wyposażone w litowo-jonowe baterie z 10-letnim okresem przydatności do użytku. Baterie będą 8 lat na gwarancji. 28 autobusów PKM otrzyma od KZK GOP, które pracuje nad projektem dotyczącym autobusów elektrycznych z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Pojadą po centrum

– Przewiduje się, że w pierwszej kolejności autobusy elektryczne będą obsługiwały linie nr 10, 12 i 910. W dalszym etapie najprawdopodobniej do obsługi autobusami elektrycznymi włączone zostaną linie: 37, 109, 110, 115, 193, 632, 673 – czytamy w informacji przygotowanej dla katowickich radnych.

– Technologia ogranicza przydatność takich autobusów na dłuższych trasach – stwierdził Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. Nie wiadomo też do końca jak takie autobusy będą zachowywały się przy minusowych temperaturach, mają jednak też swoje zalety – m.in. zmniejszenie hałasu i mniejsza emisja spalin w centrum.

W Katowicach obecnie mówi się o budowie dwóch stacji ładowarek pantografowych. Planowane lokalizacje to parking przy Centrum Handlowym 3 Stawy oraz Baza Autobusowa przy ul. Mickiewicza 59. Ładowarki mają się pojawić także przy Centrach Przesiadkowych: Ligota, Zawodzie, Brynów Pętla, Sądowa, Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Jednym z problemów autobusów elektrycznych są stacje ładowania na zajezdniach. W przypadku większej ilości autobusów naładowanie ich przez noc, to nie jest prosta sprawa. Chociaż w Katowicach nie przewiduje się problemów energetycznych.

– Stacje ładowania od razu definiują rodzaj autobusów. Konkretna firma ma konkretny sposób ładowania autobusów – mówił w trakcie komisji dr hab. Piotr Folęgę z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. Wraz z projektowaniem autobusów elektrycznych udoskonalany jest też system ładowania. – Nie wiemy jakie systemy dobre będą za 2-3 lat – dodał.

PKM Katowice chce budować nową zajezdnię dla autobusów, brana pod uwagę tutaj będzie również obsługa autobusów elektrycznych.

Reklama

5 KOMENTARZE

  1. Dlaczego napisano że autobusy elektryczne będą jeździć po „centrum Katowic”, skoro będą obsługiwać linie poza centrum wyjeżdżające? Będą wtedy się przemieniać na spalinowce??

  2. A nie łatwiej byłoby trolejbusy, jazda bez ograniczeń, a w mieście przecież zużycie takiej energii to ochrona środowiska, a akumulatory zużyte trzeba gdzieś degradować, moda nie zawsze ma swoje dobre strony, liczy się praktyka i opłacalność, ale u nas moda ma większe przebicie! Liczy się pragmatyka!

  3. A na czym będzie polegała gwarancja ? Tak jak dotychczas , pracownik pkm ingeruje i wymienia uszkodzoną część w nową wysłaną przez producenta autobusu , zamiast robić to serwis ? Czy jeśli kupię nowy samochód i zaświeci mi się alternator , to serwis mi powie abym wymienił go sam a oni mi dają nowy ? Chora gwarancja !

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
14 + 15 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.