Konstrukcja parkingu automatycznego na ulicy Tylnej Mariackiej / fot. KAW
Reklama

6 pięter samochodów. „Rośnie” automatyczny parking na ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Postawiono konstrukcję maszyn wielopoziomowego parkingu. Kolejnym korkiem w ramach inwestycji wartej niemal 23 mln zł jest montaż pozostałego wyposażenia – jak platformy czy czujniki optyczne – i zaprogramowanie maszyn. 

Automatyczne, wielopoziomowe parkingi to technologia na stosunkowo niedużej powierzchni jest w stanie pomieścić dużą liczbę pojazdów. W przypadku Katowic będzie to 240 samochodów.

Reklama

Na parking automatyczny, realizowany na ulicy Tylnej Mariackiej, składają się dwa zespoły – większy z 12 maszynami, oraz mniejszy, zbudowany z 8 maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu systemu rotacyjnych dźwigów i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Są one umieszczone jedna nad drugą, a w zestawie o wysokości 17 metrów mieści się aż 6 poziomów, na których mogą być ustawione pojazdy.

Wraz z końcem listopada nastąpił montaż ostatniej z 20 konstrukcji. Teraz można więc zobaczyć na żywo jak maszyny będą komponowały się z tą częścią Katowic. Ich wygląd ulegnie jednak jeszcze zmianie. Zestawy muszą zostać wyposażone w pozostałe elementy, jak platformy czy specjalny osprzęt, umożliwiający bezpiecznie i wygodne korzystanie z urządzenia. To m.in. światła ostrzegawcze i czujniki bezpieczeństwa, które – w podobny sposób, jak w przypadku myjni automatycznej – pomogą kierowcy w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie czy też ją opuścić. Dodatkowo maszyny zostaną okryte siatką cięto-ciągnioną. Co ciekawe, dzięki swoim wymiarom zespoły maszyn mogą działać jak ekrany akustyczne, ograniczające przedostawanie się dźwięków pociągów do tej części śródmieścia.

Autorem technologii o nazwie Grand Vertical Parking, a także wykonawcą inwestycji, jest działająca na rynku od 1984 firma GRAND, specjalizująca się m.in. w precyzyjnej obróbce metalu CNC. Opracowanie tego innowacyjnego rozwiązania to wynik prowadzonych przez firmę prac badawczo-rozwojowych, a prototyp parkingu automatycznego od kilku lat służy każdego dnia jej pracownikom.

„Do precyzyjnego wykonania poszczególnych części maszyny wykorzystujemy maszyny CNC. Korpusy, ramy czy platformy są spawane są na nowoczesnym, zrobotyzowanym stanowisku spawalniczym, co znacznie usprawnia tę część procesu produkcyjnego. Następnie elementy są poddawane obróbce powierzchniowej, śrutowaniu, malowaniu lub cynkowaniu. GRAND samodzielnie produkuje także szafy elektryczne, stanowiące serce maszyn i umożliwiające sterowanie nimi” – mówi Andrzej Grygiel, prezes zarządu firmy GRAND.

Jak korzystać z parkingu? 

Konstrukcja parkingu automatycznego na ulicy Tylnej Mariackiej / fot. KAW

Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany odstawi platformę na odpowiedni poziom, aby umożliwić zaparkowanie kolejnym pojazdom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty  maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.  

„Specjalny osprzęt, jak czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone na platformie parkingowej” – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A. „Dodatkowo automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a w przypadku kłopotów z zaparkowaniem, możliwe będzie skorzystanie ze wskazówek i pomocy obsługi, która będzie dostępna poprzez interkomy, połączone z stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn” – dodaje Dutkiewicz.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
27 − 20 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.