Prace sieciowe na stacji Katowice Szopienice Północne / fot. Szymon Grochowski / PKP PLK
Reklama

Ruszyła przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Sprawniej i bezpieczniej przewiozą większą ilość towarów. Prace na stacji rozpoczęły się w listopadzie.

Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację Katowice Szopienice Północne. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.

Reklama

Prace rozpoczęły się od przygotowania stacji do utrzymania ciągłości ruchu towarowego w okresie przebudowy. Dostosowano odpowiednio tor, sieć trakcyjną i urządzenia srk. Równocześnie wykonawca prowadzi demontaż starych torów i sieci trakcyjnej. Przygotowywany jest teren pod budowę nowego układu torowego.

Będą wymienione tory i rozjazdy. Pociągi pojadą szybciej, a ich prędkość wzrośnie dwukrotnie – do 80 km/h. Sprawniejszy przejazd składów towarowych zapewni nowa sieć trakcyjna oraz nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nadzór nad bezpiecznym przejazdem pociągów towarowych odbywać się będzie z nowej nastawni na stacji Katowice Szopienice Północne. Prace obejmą m.in. wiadukt kolejowy nad ul. Lwowską w Katowicach. Obiekt zostanie przebudowany. Pod wiaduktem będzie chodnik i ścieżka rowerowa.

Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei w stosunku do innych gałęzi transportu, co pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Wzrośnie atrakcyjność kolei jako ekologicznego transportu, który może ograniczyć liczbę samochodów na drogach.

Tylko na terenie województwa śląskiego, dzięki wykorzystaniu funduszy z programów POIiŚ, CEF i RPO szybciej podróżujemy np. z Katowic do Krakowa czy z Katowic do Skoczowa. Towary sprawniej są przewożone między Toszkiem Płn – Rudzińcem Gliwickim a Starym Koźlem. Dostęp do kolei poprawiły przebudowane stacje i przystanki np. – Rybnik, Zabrzeg na linii Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice czy Myszków na linii Zawiercie – Częstochowa.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje stację Katowice Szopienice Płn, ale też linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka. \

Inwestycja ma wartość ponad 350 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
30 − 9 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.