Pociąg Kolei Śląskich / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Powstanie linia kolejowa między Katowicami a czeską Ostrawą. Wybrano wykonawcę prac przygotowawczych. Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu dla tej ważnej linii kolejowej. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei.

W ramach budowy odcinka między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii kolejowej. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Reklama

„Odcinek Katowice-Ostrawa ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi. To także kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej, a tym samym przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju” – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.

Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis jako liderem, która wyniosła 10,9 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.).

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.
W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Reklama

4 KOMENTARZE

  1. Życzę powodzenia!!! Jestem ciekawy skąd CPK pozyska na to grunty? Od Katowic do Tychów prowadzi linia kolejowa 139, później można ewentualnie reaktywować dawną linię 159 z Orzesza do Wodzisławia Śląskiego w tym wypadku trzeba było zmodernizować linie kolejową nr.140 z Ligoty do Orzesza, ewentualnie dobudować 2 tory od Katowic do Tychów i dalej od Łazisk Średnich poprowadzić śladem linii 159. Nie wierzę w ogóle w to co gada ta śmieszna spółka CPK. W 2030 roku napewno tej linii dalej nie będzie, a z tym czasem Katowic do czeskiej Ostrawy w 35 minut to bzdura na całego i robienie społeczeństwa w balona. Skoro odcinek z Krakowa do Katowic ma ponad 70km i przejechać go można w niecałą godzinę to tu odcinek z Katowic do Ostrawy chyba ktoś pijany wyliczył.

  2. Co za propagandowy bełkot. Zamiast usprawniać istniejace przejazdy i infrastrukturę będą nowe tory bez stacji, przeszywajace południe Katowic cały Mikołow Orzesze Czerwionkę itd napiszcie o ile przez te zainwestowane miliardy skróci się przejazd Mikołów Katowice. Nic się nie skróci. A czy mieszkańcom Jastrzębia i Wodzisławia rzeczywiście najbardziej zależy na pociągu w ktorym miejscówka bedzie choćby w cenie dzisiejszego IC czyli +20 zl. Ta gigantomania może leczy kompleksy Warszawiaków. Dajcie nam na Śląsku szybki pociąg w relacji Rybnik Mikołów Kce i niech będzie Pyrzowice skoro musi być lotnisko a nie do Baranów.

  3. Dobry pomysł.
    Często bywamy w Ostravie, przyda się szybki transport.
    Szybka kolej wymaga odrębnej infrastruktury i prostych odcinków, więc musi być budowana od zera co trochę niesie obawę o los okolicznych lasów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
24 − 23 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.