W 2018 roku miasto wydało krocie na promocję w mediach i artykuły sponsorowane. To był rok wyborczy, w którym olbrzymie pieniądze zostały spożytkowane na pokazanie tego jak dobrze dzieje się w Katowicach. 

O wydatki zapytała radna Patrycja Grolik z Koalicji Obywatelskiej. Poprosiła o zestawienia z 2017 i 2018 roku. Co mówią liczby?

Liczby mówią sporo – choć sama formuła odpowiedzi dla radnej też jest ciekawa. Nie podano jej kwot zapisanych liczbowo, tylko słownie. Co nie jest standardową praktyką w katowickim magistracie, właściwie to przyznam, że pierwszy raz widziałem kwotę zapisaną do grosza słownie.

Z odpowiedzi udzielonej przez magistrat w 2017 roku miasto na artykuły sponsorowane wydało ponad 281 tys. zł, natomiast w roku wyborczym – 2018 – było to już ponad 771 tys. zł.

Na promocję w mediach w 2017 roku wydano ponad 442 tys. zł, natomiast w 2018 roku 732 tys. zł.

– W wyżej wymienionych kwotach w 2018 roku zawierają się wydatki związane z organizacją przez miasto konferencji COP24 – poinformował Janusz Waląg, sekretarz miasta.

Ofensywa 2018

To jednak nie jedyny wzrost wydatków w obszarze medialno-promocyjnym miasta w 2018 roku. Miasto w ubiegłym roku zdecydowało o zwiększeniu nakładu informatora samorządowego (gazety miejskiej – pisząc wprost) z 40 tys. egzemplarzy do 140 tys. egzemplarzy, tak aby każdy mieszkaniec mógł się zapoznać z sukcesami obecnej władzy. Gdyby jednak taki typowy katowiczanin nie miał okazji do sięgnięcia po gazetkę, to odpowiedni kolportaż do skrzynek pocztowych załatwił sprawę. Tego typu wsparcia medialnego nie można przecenić, a przeciwko wydawaniu miejskich gazet głośno wypowiadał się Rzecznik Praw Obywatelskich.

W 2017 roku miasto Katowice wydawało 40 tys. gazet i płaciło za to nieco ponad 362 tys. zł. Rok później – w roku wyborczym – miasto wydawało 140 tys. gazet miesięcznie i dwa numery specjalne. Koszt to ponad 646 tys. zł. Wcześniej magistrat tłumaczył, że powodem wzrostu nakładu nie są wybory, a inwestycje i Szczyt Klimatyczny.

W tym roku informator jest już drukowany w nakładzie 149 tys. sztuk miesięcznie (12 numerów i 1 numer specjalny). Za druk i kolportaż miasto zapłaci 620 tys. zł brutto – wykonawcą zlecenia jest Polska Press.

Tutaj jeszcze jedna ciekawa kwestia w zakresie miejskich wydatków, obok której ciężko przejść obojętnie. W 2018 roku wybory samorządowe zaplanowano na 28 października, ewentualna druga tura miała się odbyć 4 listopada. Oficjalnie kampania wyborcza rozpoczęła się z dniem 16 sierpnia.

Natomiast od 10 sierpnia do 30 listopada 2018 roku miasto było związane umową z firmą Business Consulting na kwotę ponad 114 tys. zł, chodziło o „przeprowadzenie kampanii wizerunkowej z wykorzystaniem tramwajów dotyczącą podejmowanych inwestycji w mieście”.

Prezydent Katowic udzielił wywiadu Maciejowi Orłosiowi. Zapłacili za niego mieszkańcy  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
29 + 30 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.