Reklama

Realizacja projektu pn. „Tramwaj na południe Katowic” osiągnęła istotny kamień milowy – poinformował Urząd Miasta Katowice. W poniedziałek Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach rozpoczęła konsultacje społeczne tzw. raportu oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji. Mieszkańcy ulicy Bażantów natomiast muszą przełknąć przebieg linii na jej końcowym odcinku, ale obawiają się o miejsca parkingowe.

Przebieg Tramwaju na Południe / fot. UM Katowice

Wiele kontrowersji pojawiło się w zeszłym roku odnośnie końcowego odcinka linii pomiędzy osiedlem Odrodzenia, a ulicą Bażantów. Pierwotnie miał przebiegać wzdłuż ulicy Radockiego i dalej na południe przy plebani Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa i inwestycji firmy Opal (Park Bażantów). Tam powstały apartamentowce. Trasę przesunęli urzędnicy i teraz mieszkańcy Bażantów 22 walczyli żeby pod ich oknami nie poprowadzono linii. Ostatecznie zaproponowany przebieg trasy przebiega przy budynku od strony ul. Bażantów. Wcześniej linia miała iść wzdłuż całego budynku.

Reklama

– To jest jedyna opcja – mówi nam mieszkanka bloku przy ulicy Bażantów 22. To miał mieszkańcom zaznaczyć też wiceprezydent Katowic, Bogumił Sobula. – Z dwojga złego jest to lepsze rozwiązanie, ale obawiamy się o miejsca parkingowe, które mamy przed blokiem – dodaje Kardasz.

Chodzi w sumie o 4 miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. To są jedyne miejsca parkingowe przy budynku – ich obecność wynika z przepisów. Korzystają z nich mieszkańcy bloku, ponieważ w tym rejonie nie mieszkają osoby niepełnosprawne.

Temat miejsc parkingowych ma być poruszony w trakcie konsultacji.

Konsultacje

–  Oficjalne rozpoczęcie konsultacji to zwieńczenie kilkudziesięciu miesięcy pracy zespołu osób i firm zewnętrznych zaangażowanych w ten projekt. W tym czasie prowadzone były rozmowy z mieszkańcami, wieloma właścicielami nieruchomości znajdujących się na trasie i w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji oraz przygotowywane były materiały merytoryczne do raportu. W ramach tych prac przeprowadzono m.in. 12-miesięczne obserwacje i inwentaryzacje przyrodnicze – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic. – Biorąc pod uwagę głosy mieszkańców ostatecznie dokonaliśmy kilku korekt w stosunku do przebiegu trasy zaprezentowanej w 2016 roku  – dodaje.

Zdecydowano także o rozbudowie przystanku przy ulicy Radockiego, który w przyszłości będzie miejscem spinającym dodatkowe linie autobusowe, w tym busów elektrycznych kursujących po osiedlu Odrodzenia oraz po terenach mieszkaniowych na południe od ulicy Bażantów, by dowozić mieszkańców do przystanków tramwajowych.

Będzie drożej

Szacowany kilka lat temu sumaryczny koszt realizacji inwestycji to 110 mln zł, z czego znacząca część ma zostać sfinansowania ze środków Unii Europejskiej. Jednak wyniki przetargów na roboty torowe realizowane m.in. przez Tramwaje Śląskiego wskazują, że ta wartość może być wyższa.

–  Analizy spółki Tramwaje Śląskie wskazują, że inwestycja w obecnym kształcie będzie kluczowym elementem poprawiającym skomunikowanie południowych dzielnic z resztą Katowic. Dlatego prezydent Marcin Krupa podjął decyzję, że zostanie ona zrealizowana niezależnie od ostatecznej skali niezbędnego zaangażowania finansowego ze strony miasta – mówi wiceprezydent Bogumił Sobula.

Konsultacje dokumentu potrwają do 1 kwietnia br. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pytania i uwagi pisemnie (na adres Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, pl. Grunwaldzki 8/10, 40-127 Katowice) lub elektronicznie (na adres sekretariat.katowice@rdos.gov.pl) Pełna treść dokumentu znajduje się na stronie www.bip.katowice.rdos.gov.pl (w zakładce „Obwieszczenia i zawiadomienia”).

– Konsultacje w ramach procedur realizowanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska to kolejny etap społecznej dyskusji nt. inwestycji. Przed zakończeniem prac projektowych planujemy zrealizować jeszcze spotkania, w trakcie których dyskutować będziemy o szczegółowych rozwiązaniach, takich jak sposób zagospodarowania przystanków, czy rodzaj parkingów i stacji  rowerowych – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Ze względów formalnych w raporcie analizowane jest oddziaływanie na otoczenie nie tylko linii tramwajowej, ale także drogi projektowanej wzdłuż torowiska. Jednak należy przypomnieć, że zgodnie z jednoznaczną deklaracją prezydenta Marcina Krupy, ta część inwestycji nie zostanie zrealizowana przed 2030 rokiem.

Tramwajem szybciej

Długość torowiska wyniesie ok. 5 km. Trasa rozpocznie swój bieg od aktualnie powstającego Centrum Przesiadkowego Park & Ride „Brynów”, a zakończy się kolejnym Centrum Przesiadkowym Park & Ride „Kostuchna”, przy ulicy Bażantów powyżej skrzyżowania z ul. Zabłockiego. W ramach przebiegu nowej linii powstanie sześć przystanków tramwajowych, z których trzy będą także zapewniały możliwość bezpośredniego przesiadania się na autobus w systemie „drzwi – drzwi”. Jedną z największych zalet tramwaju na południe będzie jego szybkość. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku wyniesie w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty – a więc stanowić będzie atrakcyjną alternatywę dla dojazdu samochodem do Centrum. Wzdłuż linii tramwajowej będzie biegła także droga rowerowa, a na przystankach tramwajowych pojawią się parkingi dla rowerów. Dodatkowe korzyści z nowej linii tramwajowej to także zmniejszenie ruchu samochodowego – a tym samym redukcja emisji spalin i hałasu.

– Chcemy podkreślić, że budowa nowej linii tramwajowej wpisuje się w miejską politykę tworzenia zrównoważonego transportu i jest elementem innych naszych działań w tym zakresie, takich jak m.in. budowa centrów przesiadkowych, dróg rowerowych, wprowadzanie stref o ograniczonym i uspokojonym ruchu, zakup autobusów elektrycznych, wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania transportem ITS czy też rozwijanie sieci rowerów miejskich – mówi naczelnik Bogusław Lowak.

Pierwotnie zakończenie budowy szybkiego tramwaju na południe miało nastąpić w IV kwartale 2020 r. Jednak już dzisiaj wiadomo, że ten termin zostanie przesunięty, ponieważ w trakcie prac nad raportem zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. spec ustawy drogowej, Urząd Miasta Katowice będzie prowadził rozmowy i zmierzał do kompromisu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości. W konsekwencji spowodowało to wydłużenie tego etapu inwestycji o 12 miesięcy. Aktualizacja harmonogramu prac i wskazanie nowego terminu zakończenia projektu nastąpi po uzyskaniu prawomocnej decyzji środowiskowej. Kolejnymi krokami w realizacji inwestycji będą zakończenie prac projektowych, ogłoszenie przetargu na wykonanie oraz realizacja prac w terenie.

Reklama

8 KOMENTARZE

  1. Głupota goni głupotę od samego początku w całym tym pomyśle z tramwajem na południe. Oczywiście za tą głupotę zapłacą mieszkańcy nie urzędasy bezkarnie szastający publicznymi pieniędzmi.

  2. Według mnie najgorszy pomysł jaki kiedykolwiek powstał na Świecie by tam budować tramwaj. A czy ktokolwiek przewidział konsekwencje budowy takiego tramwaju min. Hałas, drgania jakie wywołuje jadący tramwaj, środowisko? Dla mnie to skandal że nadal ktoś ma zamiar kontynuować ten absurdalny pomysł.

  3. „niezależnie od ostatecznej skali niezbędnego zaangażowania finansowego ze strony miasta” każda taka inwestycja powinnaiec sens ekonomiczny, ale w rzeczywistości gdzie urzędnicy i politycy nie odpowiadają za swoje decyzje można zadłużać budżet na potęgę i nic im za to nie grozi

  4. Lepiej niech będzie chociaż tramwaj dla mieszkańców, bo jak nie to pieniądze pójdą na KOŚCIÓŁEK….Wierni nie dają to Prezydent „nasz” da kolejne milionki

  5. Zamiast inwestycji z której nikt nie będzie praktycznie korzystać- bo ten rejon to rejon nowobogackich (bażantów i okolice) – zrobili by dobre drogi dojazdowe. A tak wydadzą kupę kasy na budowę lini tramwajowej która będzie trwać długo co wygeneruje korki, korki i jeszcze raz korki

    • Dziękuje, jestem starobogacki i mieszkam właśnie tutaj, na Bażantowie. Pojadę ja, moje dzieci, sąsiedzi i ich dzieci i jeszcze cała masa ludzi, którzy się tutaj sprowadzą. Trzeba myśleć z wyprzedzeniem. Ba, w ogóle trzeba myśleć…

  6. Ten tramwaj jest konieczny ze wzglądów ekologicznych.Tak jak ktoś wspomniał nowobogaccy ? chętnie pojadą tym tramwajem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
15 − 7 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.