Zima niestraszna na budowie w centrum Katowic. Spowolnienia prac nie ma i zgodnie z planem na wiosnę mają być gotowe konstrukcje fundamentów i garaży podziemnych. W sumie na placu budowy .KTW codziennie pracuje 170 osób. Mrozy wywołały zmiany nie tylko w procesie technologi budowy, ale także podejścia do pracowników.
– Każda z osób pracujących na terenie naszej budowy obowiązkowo otrzymuje gorący obiad. Dodatkowo w dniach naprawdę niskich temperatur skracane są godziny pracy. Bardzo często wykonawcy dostarczają swoim pracownikom odzież, która może na pozór wygląda normalnie, ale faktycznie jest dużo cieplejsza niż zwykłe okrycie wierzchnie – mówi Robert Klaszczyk, kierownik projektu z ramienia firmy STRABAG.
Na placu budowy przy katowickim Spodku pod koniec grudnia zakończono betonowanie płyty fundamentowej. Ma wielkość przeciętnego boiska piłkarskiego i od 70 cm do prawie 2 metrów grubości. Od spodu wzmocniona została kilkudziesięcioma betonowymi baretami, których głębokość sięga miejscami 35 metrów.
– W porównaniu z często spotykanymi w naszym regionie palami, barety ze względu na prostokątny kształt mają większą sztywność i lepiej przenoszą obciążenia. To bardzo istotne przy tak dużych kubaturach, jak w wypadku .KTW I – mówi Marian Garczarczyk, Dyrektor Projektu .KTW, TDJ Estate.
Finał prac betonowych przy płycie fundamentowej, który nastąpił pod koniec 2016 r., oznaczał jednocześnie ostateczne zakończenie wszelkich prac ziemnych. W sumie z terenu budowy wywieziono 108 tys. mkw. urobku, co stanowi niecałą połowę kubatury „Spodka”. Wcześniej zakończono i pozytywnie oceniono prace zrealizowane przy ścianach szczelinowych, a wykonywanie kolejnych stropów garażu w konsekwencji pozwoliło na rozpoczęcie procesu demontażu rozpór w narożnikach. W pierwszej kolejności usunięto taką konstrukcję z części północno-wschodniej.
– Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są od strony Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Zrealizowana jest już duża część słupów, ścian i stropów kondygnacji przeznaczonych w przyszłości pod parkingi oraz infrastrukturę techniczną biurowca – dodaje Marian Garczarczyk.
Kondygnacje podziemne dla budynku .KTW I są już gotowe. Trwają prace przy konstrukcji pierwszego piętra. Z kolei w części ulokowanej pod planowaną wieżą .KTW II, do końca stycznia przewidywane jest zakończenie budowy stropu nad parkingiem poziomu -3.
Obecnie na terenie inwestycji wykorzystywane są specjalne, przeciwmrozowe domieszki do betonu, nadmuchy pod osłoną namiotową oraz tzw. elektronagrzewy, czyli instalacje służące do ogrzewania konstrukcji, montowane m.in. w stropach i ścianach przed ich zabetonowaniem. Zastosowanie tych metod umożliwia realizację prac w temperaturach do – 10°C.
.KTW I zlokalizowany przy al. W. Roździeńskiego 1 w Katowicach, będzie miał 14 kondygnacji (13 pięter i parter) i 66 metrów wysokości. Powierzchnia pojedynczej kondygnacji wyniesie 1480 mkw.