Foto: Urząd Miasta / infokatowice.pl
Reklama

Od nowego roku wchodzą ważne zmiany w przepisach. 1 stycznia 2015 roku każdy będzie mógł zgłosić zaginięcie dowodu osobistego w jakimkolwiek urzędzie miasta lub gminy. W dowolnym miejscu będzie można również złożyć wniosek o wydanie dokumentu. Ważne zmiany dotykają również ślubów cywilnych. Wraz z początkiem roku można będzie zawierać związki w dowolnym miejscu.

Zmiany w zakresie dowodów osobistych na pewno będą wygodne w przypadku zgubienia dokumentu np. na wakacjach. Skorzystają na nich również osoby, które dojeżdżają daleko do pracy i raczej trudno by im było udać się do urzędu w ich miejscu zamieszkania. To jednak oznacza też, że mogą ale nie muszą pojawić się większe kolejki w katowickim Urzędzie Miasta, gdyż wiele osób pracujących w Katowicach jest spoza miasta. Od nowego roku wejdzie w życie również nowy wzór dowodu osobistego – usunięto z niego miejsce zamieszkania.

Reklama

Od 1 stycznia duże zmiany czekają też Urzędy Stanu Cywilnego. – Do tej pory związki małżeńskie mogły być zawierane tylko przed urzędnikiem stanu cywilnego chyba, że ktoś zdecydował się na małżeństwo konkordatowe w kościele. Natomiast od 1 stycznia 2015 roku jeżeli para planuje zawracie związku  małżeńskiego gdzieś w plenerze lub w okolicznościach, które są dla nich ważne jak np. podczas meczu piłkarskiego czy podczas meczu hokeja, to będzie mogła to uzgodnić z kierownikiem urzędu stanu cywilnego i będzie możliwość udzielenia takiego ślubu poza siedzibą Urzędu Stanu Cywilnego – mówi poseł Marek Wójcik przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych.

Za ślub w plenerze trzeba będzie jednak zapłacić. Para młoda będzie musiała ponieść koszty nie tylko dojazdu urzędnika stanu cywilnego na miejsce ceremonii ale również ewentualnej inspekcji miejsca, w którym ślub ma zostać udzielony. Urzędnicy zgodzą się na ceremonię gdy zostanie zachowana jej powaga, a miejsce w którym ślub będzie udzielany jest bezpieczne. Ustawa reguluje maksymalne stawki, których może zażądać urząd za udzielenie ślubu (1050 zł – choć może to ulec jeszcze zmianie) jednak cenę konkretnej ceremonii ustalą urzędnicy.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
25 + 17 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.