Stacja rowerowa na katowickim Rynku / fot. UKM Katowice
Reklama

Rower miejski już nie wróci do Katowic. Zanotował 1,2 mln wypożyczeń w ciągu 9 lat, wynika z danych przedstawionych przez miasto. Od przyszłego roku zostanie zastąpiony rowerem metropolitalnym. 

W tym roku system katowickich wypożyczalni rowerowych wystartował 1 kwietnia, a ostatnim dniem kiedy rowery były dostępne dla mieszkańców był 1 listopada. Pierwszego dnia działania systemu w tym roku rowery wypożyczono 199 razy natomiast ostatniego 218. 

W 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy – z czego ponad 1 tys. to wypożyczenia rowerów cargo, czyli jednośladów mogących przewieźć 100 kg ładunku lub czworo dzieci. Miesiącami, w których rowery cieszyły się największą popularnością były: czerwiec – z prawie 33,5 tys. wypożyczeń, maj z ponad 32 tys. wypożyczeń i lipiec z prawie 31 tys. Najpopularniejsze stacje w tym sezonie to Katowice Rynek, skąd wypożyczono rowery ponad 7 tys. razy. Na drugim miejscu jest Dworzec PKP Młyńska, skąd wypożyczono jednoślady ponad 5 tys. razy. Podium zamyka stacja Pułaskiego Wodny Plac Zabaw z ponad 4 tys. wypożyczeń. 

Najczęściej wybierana trasa rowerowa biegła między stacjami Ligota – Wczasowa a Śląska – Medyków, wybrano ją aż 705 razy. Natomiast na drugim miejscu jest ta sama trasa, ale w odwrotnym kierunku – przejechano nią 658 razy. Najchętniej wypożyczano rowery 23 kwietnia, gdy odnotowano 2 tys. wypożyczeń. Warto też zwrócić uwagę na indywidualne rekordy rowerzystów korzystających z katowickiego programu. Jeden z użytkowników może pochwalić się największą częstotliwością korzystania z miejskich rowerów – wypożyczył rower 814 razy w tym roku.

Operatorem katowickiego systemu od 2015 roku był Nextbike. Rower można było wypożyczyć za pomocą aplikacji lub terminala znajdującego się przy stacji. Ceny również były niewysokie – od 1 do 4 zł, przy czym pierwsze 15 minut było bezpłatne. 

Pierwsze rowery miejskie w ramach systemu automatycznych wypożyczalni pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji. Nowatorskim rozwiązaniem było uruchamianie w ramach systemu City by bike tzw. stacji partnerskich, których koszty utrzymania częściowo ponosiły podmioty prywatne, bądź inne instytucje. Pierwsza taka stacja została uruchomiona w Katowicach w 2016 r., a w 2023 było ich 11. 

Rekordowy pod względem liczby wypożyczeń był rok 2019, kiedy to rowery wypożyczane były prawie 263 tys. razy. Rok wcześniej – odnotowano ponad 208 tys. wypożyczeń. Tendencję wzrostową wyhamował rok 2020, kiedy rządowym rozporządzeniem zakazano korzystania z rowerów miejskich. W 2022 roku liczba wypożyczeń w Katowicach znowu przekroczyła 200 tys.

Od 2024 roku organizacją systemu wypożyczania rowerów miejskich zajmie się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. W systemie pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji – najwięcej będzie w Katowicach. Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie – każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce.

Reklama

1 Komentarz

  1. Nextbike miał taką niewątpliwą zaletę, ze jedno konto działało również w innych miastach (Wrocław, Warszawa…). Trochę szkoda, że to już nie wróci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.