Stacja rowerowa na katowickim Rynku / fot. UKM Katowice
Reklama

Rower miejski już nie wróci do Katowic. Zanotował 1,2 mln wypożyczeń w ciągu 9 lat, wynika z danych przedstawionych przez miasto. Od przyszłego roku zostanie zastąpiony rowerem metropolitalnym. 

W tym roku system katowickich wypożyczalni rowerowych wystartował 1 kwietnia, a ostatnim dniem kiedy rowery były dostępne dla mieszkańców był 1 listopada. Pierwszego dnia działania systemu w tym roku rowery wypożyczono 199 razy natomiast ostatniego 218. 

Reklama

W 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy – z czego ponad 1 tys. to wypożyczenia rowerów cargo, czyli jednośladów mogących przewieźć 100 kg ładunku lub czworo dzieci. Miesiącami, w których rowery cieszyły się największą popularnością były: czerwiec – z prawie 33,5 tys. wypożyczeń, maj z ponad 32 tys. wypożyczeń i lipiec z prawie 31 tys. Najpopularniejsze stacje w tym sezonie to Katowice Rynek, skąd wypożyczono rowery ponad 7 tys. razy. Na drugim miejscu jest Dworzec PKP Młyńska, skąd wypożyczono jednoślady ponad 5 tys. razy. Podium zamyka stacja Pułaskiego Wodny Plac Zabaw z ponad 4 tys. wypożyczeń. 

Najczęściej wybierana trasa rowerowa biegła między stacjami Ligota – Wczasowa a Śląska – Medyków, wybrano ją aż 705 razy. Natomiast na drugim miejscu jest ta sama trasa, ale w odwrotnym kierunku – przejechano nią 658 razy. Najchętniej wypożyczano rowery 23 kwietnia, gdy odnotowano 2 tys. wypożyczeń. Warto też zwrócić uwagę na indywidualne rekordy rowerzystów korzystających z katowickiego programu. Jeden z użytkowników może pochwalić się największą częstotliwością korzystania z miejskich rowerów – wypożyczył rower 814 razy w tym roku.

Operatorem katowickiego systemu od 2015 roku był Nextbike. Rower można było wypożyczyć za pomocą aplikacji lub terminala znajdującego się przy stacji. Ceny również były niewysokie – od 1 do 4 zł, przy czym pierwsze 15 minut było bezpłatne. 

Pierwsze rowery miejskie w ramach systemu automatycznych wypożyczalni pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji. Nowatorskim rozwiązaniem było uruchamianie w ramach systemu City by bike tzw. stacji partnerskich, których koszty utrzymania częściowo ponosiły podmioty prywatne, bądź inne instytucje. Pierwsza taka stacja została uruchomiona w Katowicach w 2016 r., a w 2023 było ich 11. 

Rekordowy pod względem liczby wypożyczeń był rok 2019, kiedy to rowery wypożyczane były prawie 263 tys. razy. Rok wcześniej – odnotowano ponad 208 tys. wypożyczeń. Tendencję wzrostową wyhamował rok 2020, kiedy rządowym rozporządzeniem zakazano korzystania z rowerów miejskich. W 2022 roku liczba wypożyczeń w Katowicach znowu przekroczyła 200 tys.

Od 2024 roku organizacją systemu wypożyczania rowerów miejskich zajmie się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. W systemie pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji – najwięcej będzie w Katowicach. Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie – każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce.

Reklama

1 Komentarz

  1. Nextbike miał taką niewątpliwą zaletę, ze jedno konto działało również w innych miastach (Wrocław, Warszawa…). Trochę szkoda, że to już nie wróci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
20 − 19 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.