Plan budowy drogi łączącej al. W. Roździeńskiego z ul. Obrońców Westerplatte, poprzez przedłużenie ul. Miedzianej / fot.openstreetmap.org
Reklama

Nowa droga miała wyprowadzić tiry z katowickich dzielnic. Już 1,5 roku temu miasto informowało, że istnieje plan budowy drogi łączącej al. W. Roździeńskiego z ul. Obrońców Westerplatte, poprzez przedłużenie ul. Miedzianej. Nowa droga miała być antidotum na coraz bardziej zakorkowane ulice gen. Józefa Hallera w Burowcu i Bohaterów Monte Cassino w Zawodziu. Mieszkańcy skarżyli się na hałas, drgania i bardzo dużą ilość tirów, „rozjeżdżających” ich dzielnice. Teraz w planach finansowych na przyszłe lata nie znalazło się miejsce dla tej inwestycji, mimo wcześniejszych obietnic, a katowiccy urzędnicy nabrali wody w usta.

Dotychczas władze miasta informowały, że nowa droga ma połączyć aleję Walentego Roździeńskiego (droga ekspresowa S86) z ulicą Obrońców Westerplatte. Trasa, będąca przedłużeniem ulicy Miedzianej, wiodłaby przez nieużytki i tereny poprzemysłowe. Już w budżecie miasta na obecny rok przeznaczono 8 mln złotych na rozpoczęcie prac budowlanych. Urząd Miasta Katowice posiadał także gotowe plany i dokumentację, z której wynikało, że powstanie nowy układ drogowy, wraz z rondem i nową sygnalizacją świetlną.

Nowa droga rozwiązałaby problemów wzmożonego ruchu tirów przez starą część Burowca – ulicą gen. Józefa Hallera, a także przez Zawodzie. Już w lipcu 2015 roku ówczesny wiceprezydent miasta Krzysztof Mikuła informował, że:

[…] Rozwiązania zgłaszanych problemów komunikacyjnych należy upatrywać w rozbudowie układu drogowego na obszarze położonym pomiędzy aleją Roździeńskiego i ulicą Obrońców Westerplatte, polegającej na przedłużeniu ulicy Miedzianej do ulicy Obrońców Westerplatte. Realizacja tego ciągu drogowego stanowić będzie bezpośrednie połączenie alei Roździeńskiego z ulicą Obrońców Westerplatte, co umożliwi wyprowadzenie ruchu ciężarowego z odcinków ulicy Bohaterów Monte Cassino i ulicy Generała Hallera, do których przylega zabudowa mieszkaniowa. Aktualnie analizowane są rozwiązania dla realizacji ww. łącznika […].

Mieszkańcy pytają „dlaczego”?

Planowana droga pozostanie tylko na papierze. W projekcie budżetu miasta na 2017 rok oraz w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2017-2035 znalazł się zapis, że władze Katowic „odstępują od realizacji zadania” pod nazwą „Budowa drogi łączącej S86 z ul. Obrońców Westerplatte”. Wystąpiliśmy do magistratu z pytaniem dlaczego Urząd Miasta wycofał się z inwestycji. Niestety, urzędnicy Marcina Krupy pomimo upływu kilku dni, nie są w stanie odpowiedzieć nam na to zasadniczo proste pytanie.

W tej sprawie interwencję podjęli członkowie grupy „Burowiec – Inicjatywa Mieszkańców”. W swoim liście do prezydenta miasta Marcina Krupy napisali:

[…] Mieszkańcy dzielnicy Burowiec z rozżaleniem i niezrozumieniem przyjęli tę informację. W przekonaniu mieszkańców Burowca – w szczególności osób, zamieszkałych przy ulicy gen. Józefa Hallera – konieczna jest budowa drogi łączącej S86 z ul. Obrońców Westerplatte, która odciążyłby obecną ul. Józefa Hallera. Ulica generała Józefa Hallera jest jedynym łącznikiem między aleją Walentego Roździeńskiego (S-86), a Szopienicami, gdzie zlokalizowane są zakłady i magazyny (w szczególności przy ul. Roździeńskiej). Poruszają się tędy ciężkie pojazdy – m.in. TiR-y. Wydaje się koniecznym zbudowanie drogi, która w jakiś sposób odciążyłaby ulicę generała Józefa Hallera. Inwestycja jest niezwykle ważna dla mieszkańców, gdyż podniosłaby znacząco komfort życia w dzielnicy Burowiec. Dodatkowo wyremontowane niedawno torowisko i jezdnia w ulicy Obrońców Westerplatte jest poddawana ruchowi samochodów ciężarowych, co może zwiększyć ilość uszkodzeń nawierzchni […]. Zwiększający się ruch samochodów ulica gen. Józefa Hallera, również w znaczącym stopniu samochodów ciężarowych, powoduje korki i utrudnienia dla mieszkańców dzielnicy Burowiec. Rezygnacja z budowy drogi miedzy aleją W. Roździeńskiego a ul. Obrońców Westerplatte wpłynie niekorzystnie na wschodnią część Katowic. Nowy generator ruchu, jakim będzie basen miejski w rejonie ulic Konnej i gen. Józefa Hallera, spowoduje jeszcze większe natężenie pojazdów na ul. gen. Józefa Hallera. Wyjazd z osiedla Przedwiośnie, możliwy obecnie jedynie ulicą Kuśnierską do ulicy gen. Józefa Hallera (już teraz dosyć trudny), zostanie jeszcze bardziej utrudniony. Rezygnacja z budowy drogi miedzy aleją W. Roździeńskiego a ul. Obrońców Westerplatte to także zaprzepaszczenie szansy na skomunikowanie nowych terenów inwestycyjnych na zachód od linii kolejowej, w rejonie ulicy Miedzianej […].

Grupa zapytała także miasto o powody rezygnacji z budowy drogi, o to jakie nakłady finansowe do tej pory poniesiono w ramach przygotowań budowy drogi (np. na projekty i dokumentację) oraz o to jaka inna inwestycja zastąpiła zadanie „Budowa drogi łączącej S86 z ul. Obrońców Westerplatte”. Mieszkańcy chcą, by miasto ponownie uwzględniło realizację zadania w rejonie ul. Obrońców Westerplatte i al. W. Roździeńskiego, gdyż według nich „jest ono istotne dla wschodniej części Katowic i dzielnic: Burowiec, Szopienice, Zawodzie i Dąbrówka Mała”.

Wycofał się prywatny inwestor?

Co ciekawe, w uzasadnieniu do projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie zaciągnięcia kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym zapisano, że w miejsce zadania „Budowa drogi łączącej S86 z ul. Obrońców Westerplatte” wprowadzono nowe zadanie „ Budowa drogi łączącej ul. Bażantów z ul. Szarych Szeregów w Katowicach”.

Dodatkowo w projekcie zmiany budżetu miejskiego na obecny rok napisano, że:

[…] W związku z wycofaniem się inwestora zewnętrznego z realizacji projektu rezygnuje się z realizacji zadania inwestycyjnego obejmującego budowę infrastruktury drogowej […].

Nie wiadomo kim był potencjalny inwestor i w jakiej części miał partycypować w kosztach budowy nowej drogi. Temat oczywiście będziemy kontynuować.

 

Reklama

2 KOMENTARZE

  1. no i oczywiście, przesunięcie funduszy znowu na Bażantowo…Mieszkańcy dzielnic południowych po raz kolejny ważniejsi niż mieszkańcy innych (gorszych?) dzielnic. Mają tupet!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.