Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ogłosiła przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej budowy katowickiego odcinka Velostrady nr 3, która połączy Katowice z Tychami. Planowana długość katowickiego odcinka wynosi około 6 km, a cała trasa będzie liczyć niemal 11 km, zapewniając optymalne połączenie rowerowe między tymi miastami.
Koncepcja została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy, o długości ok. 2,2 km, będzie biegł od Giszowca wzdłuż DK86, z minimalnym wpływem na drzewa. Drugi, o długości ok. 3,9 km, obejmie trasę przez Murcki, tunelem pod ul. Kołodzieja, przez Park Murckowski, aż do ul. Leśników. Znaczną część trasy planuje się poprowadzić wzdłuż dawnej linii kolejowej.
Termin składania ofert na opracowanie koncepcji mija 8 października 2024 r., a przyszły wykonawca będzie miał osiem miesięcy na jej przygotowanie. Cała trasa ma zostać zrealizowana do połowy 2027 roku, a prace budowlane planowane są na sezon 2026. Miasto Tychy już przygotowało program funkcjonalno-użytkowy dla swojego odcinka trasy, wsparty przez GZM kwotą 270 tys. zł.
Velostrada nr 3, jako jedna z kluczowych tras Metropolii, ma być odpowiedzią na potrzeby transportowe mieszkańców regionu, zapewniając szybkie i wygodne połączenie rowerowe. Łącznie powstanie 9 szybkich dróg rowerowych o łącznej długości ok. 120 km.