W Porcie Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach rozpoczęto prace nad budową multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw, który bazować będzie na nowej bocznicy kolejowej. Inwestycja, planowana do ukończenia w czerwcu 2026 roku, ma na celu zwiększenie możliwości portu zarówno w zakresie transportu cywilnego, jak i wojskowego. Projekt, w którym sercem będzie trzytorowy front rozładowczy oraz zbiorniki na paliwa, pozwoli na załadunek i rozładunek towarów oraz paliw, w tym paliw alternatywnych, takich jak SAF.
Marszałek regionu podkreślił znaczenie projektu dla rozwoju gospodarczego regionu i wsparcia zrównoważonego transportu, ograniczając transport drogowy i emisję CO2.
„Węzeł będzie służył do przeładunku paliw, ale co ważne, w razie potrzeby będzie mógł służyć także wojsku. Ta infrastruktura ma bowiem mieć cywilno-wojskowe wykorzystanie. Rewitalizujemy w tym celu starą wojskową bazę. Możliwość dostaw koleją jest ważna także w kwestiach środowiskowych i ograniczeniu emisji CO2” – tłumaczył prezes GTL, Artur Tomasik.
Węzeł kolejowy połączy lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię Zawiercie-Tarnowskie Góry. Ponadto inwestycja umożliwi liniom lotniczym spełnienie wymogów UE dotyczących stosowania paliw alternatywnych, takich jak SAF, których udział ma wzrastać do 70% do 2050 roku.
Warto dodać, że Katowice są drugim lotniskiem w Polsce pod względem ilości wydawanego paliwa lotniczego, a prognozy wskazują na dalszy wzrost zapotrzebowania na paliwo Jet-A1, osiągając nawet 341 tys. m³ w 2033 roku.