Śląskie: Kluczowe inwestycje drogowe o wartości 1,2 mld zł. Trwające prace na DW 925, DW 421 i innych. W regionie trwa realizacja kilku kluczowych inwestycji drogowych, dzięki którym szybko i komfortowo dotrzemy do wielu miast województwa. Wartość prac to zawrotna kwota 1,2 mld zł.
Przebudowa DW 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śl. – A1 – do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik to jedna z najbardziej wyczekiwanych realizowanych inwestycji. Długość przebudowywanego odcinka to 24 km. Na odcinku prac zlokalizowany jest węzeł drogowy na połączeniu z autostradą A1 oraz skrzyżowanie z drogą krajową DK 44. Szacowana wartość robót budowlanych wynosi ponad 351 mln zł.
„Dzięki tej modernizacji użytkownicy zyskają zupełnie nową jakość, a region będzie mógł się dzięki takim inwestycjom rozwijać” – przekonuje marszałek Wojciech Saługa.
Przebudowywany odcinek drogi wojewódzkiej nr 925 rozpoczyna się na granicy Rudy Śląskiej (na granicy z Mikołowem), a kończy na granicy Rybnika i Przygędzy. Zakres prac poprowadzony jest przez Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionkę-Leszczyny w województwie śląskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk i Przegędza.
Zakres inwestycji obejmuje całkowitą przebudowę istniejącej konstrukcji jezdni, ujednolicenie szerokości jezdni, przebudowę skrzyżowań, budowę zatok autobusowych, budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, przebudowę zjazdów. Konstrukcja drogi zostanie wykonana z wykorzystaniem najnowszych dostępnych na świecie technologii. Wszystkie warstwy bitumiczne zostaną wykonane z asfaltów wysokomodyfikowanych. Przewidywany termin zakończenia robót budowlanych to wiosna 2026 roku. Przebudowywana jest także DW 408 na odcinku od Gliwic do granicy województwa (etap I budowa obwodnicy Sośnicowic – dop. red.)
Będzie most na Odrze
Niezwykle ważna dla zachodniej części regionu jest budowa mostu nad Odrą w ciągu DW 421. W istniejącym przebiegu DW 421 jest drogą obsługującą głównie ruch lokalny i częściowo tranzytowy. Umowę podpisano pod koniec stycznia. Wartość tego projektu to aż 315 mln zł. Most będzie miał długość 633,6 m i składał się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m. Ze względu na ilość przęseł, obiekt zostanie zrealizowany w technologii nasuwania podłużnego. Jest to kolejne, po obwodnicy Raciborza, połączenie na osi wschód-zachód pokonujące Odrę i łączące komunikacyjnie województwa śląskie i opolskie. Dla lokalnego ruchu ta inwestycja ma kolosalne znaczenie. Niektórzy rolnicy mają pola z jednej i drugiej strony. Kursujący prom nie rozwiązuje sprawy na dłuższą metę nie działa ze względu na niski bądź wysoki stan rzeki.
Kolejny projekt mostowy to rozbiórka i budowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu DW 906 w Lublińcu. Ta inwestycja zamknie się kwotą 42 mln zł. Z kolei 251 mln zł będzie kosztowała przebudowa drogi wojewódzkiej nr 928 od DK 44 do DK 1 odbywająca się na obszarze powiatów mikołowskiego i pszczyńskiego.
Wąskie gardło na DW 934
Kierowcy wyczekują finiszu remontu DW 934. Umowę podpisano jeszcze w czerwcu 2022 roku w Urzędzie Miasta w Imielinie. Droga jest bardzo ważnym odcinkiem tranzytowym pomiędzy Śląskiem a Małopolską. Przebudowa ma obejmować odcinek DW 934 od skrzyżowania DW 934 (ulica Imielińska) z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie do rejonu przejazdu kolejowego w Bieruniu na długości ok. 9 km. Trasa stanowi uzupełnienie kluczowej sieci drogowej, łącząc DK 44 i S1. Jest to jeden z głównych szlaków dojazdu m.in. do KWK „Piast”, jak również terenów przemysłowych, na których znajduje się m.in. firma FIAT. DW 934 jest drogą o znaczeniu tranzytowym dla dostawców i dystrybutorów oraz dla pracowników dojeżdżających do zakładów pracy. Droga charakteryzuje się bardzo wysokim natężeniem ruchu, powodującym efekt „wąskiego gardła” na kluczowej drodze dla połączenia międzyregionalnego (Śląsk i Małopolska). Droga posiada zdegradowaną nawierzchnię, niesprawny system odwodnienia, a ruch pieszych, rowerów i pojazdów mechanicznych nie jest właściwie odseparowany (brak jest tzw. azyli, wysp ograniczających prędkość pojazdów). Kwestie te wpływają negatywnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Inwestycja obejmuje przebudowę konstrukcji nawierzchni, ujednolicenie szerokości jezdni, przebudowę skrzyżowań, budowę zatok autobusowych, budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, przebudowę zjazdów. Inwestycja zamknie się kwotą ponad 173 mln zł. Z kolei 61 mln zł będzie w sumie kosztował remont DW 921 w gminie Pilchowice. Trwa drugi etap tej inwestycji.
Realizowana jest modernizacja DW 910 od DK 86 do granicy z Dąbrową Górniczą. Koszt to 132 mln zł, a ma ona zakończyć się w drugim kwartale 2026 roku. Będzie ona podzielona na trzy etapy: pierwszy obejmie ulicę Czeladzką – od skrzyżowania z drogą krajową nr 86 do skrzyżowania „nerka”; drugi skrzyżowanie „nerka” do mostu nad rzeką Czarna Przemsza; trzeci od mostu nad rzeką Czarna Przemsza do granicy miasta na prawach powiatu Dąbrowa Górnicza. Odcinek drogi wojewódzkiej nr 910 przewidziany do przebudowy rozpoczyna się na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 86 oraz nr 94 w Będzinie, natomiast kończy się na granicy Dąbrowy Górniczej.
Kluczowa trasa dla subregionu północnego
W czerwcu podpisano umowę na przebudowę DW 491 od granicy miasta na prawach powiatu Częstochowa do granicy województwa. Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie kłobuckim, gdzie DW 491 posiada jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu. Zadanie zostanie zrealizowane w dwóch częściach – od granicy województwa do miejscowości Łobodno (długość odcinka 17 km) i od miejscowości Łobodno do granicy Częstochowy (długość odcinka 11 km). Wartość robót budowlanych to w przypadku pierwszej części – 204,4 mln zł, a drugiej – 146 mln zł. Łącznie to 350,4 mln zł.