PKM Katowice w końcu udostępnił umowę na testy autonomicznego busa. Ile zapłacili za testy? Chodzi o umowę z firmą Blees, której autonomiczny pojazd woził pasażerów po Katowicach.
Od 22 kwietnia do początku czerwca był testowany pojazd Blees BB-1 w Dolinie Trzech Stawów. Autonomiczny bus woził pasażerów. Katowicka trasa przejazdu ma około 2 kilometry i rozpoczyna się na parkingu od strony ul. Francuskiej, a kończy przy plaży.
„Pojazd wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE (Society of Automotive Engineers). Oznacza to, że jest w pełni zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich funkcji pojazdu na rutynowych trasach. Dzięki zaawansowanemu systemowi autonomii, pojazd samodzielnie wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu, a także samodzielnie przyspiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. Szereg czujników, które obserwują, skanują i analizują obszar wokół minibusa, zapewnia lepszą orientację w terenie i w bieżącej sytuacji na drodze. Dzięki temu został wyeliminowany problem tzw. „martwego pola”. Wszystkie manewry pojazdu są także monitorowane przez moduł nadzoru, którego zadaniem jest ciągłe utrzymanie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Podczas testów na pokładzie Blees BB-1 znajduje się lokalny operator, który nadzoruje przebieg testów, a w razie potrzeby przejmie manualną kontrolę nad minibusem. W pojeździe nie ma jednak kierownicy. Zastępuje ją dotykowy panel sterujący oraz pojedynczy kontroler” – informowało miasto przed testami autobusu.
Co w umowie?
Zapytaliśmy o umowę z firmą, która testuje busa, ale jej nie otrzymaliśmy. W końcu po kilku tygodniach starań udało się otrzymać umowę.
Umowa podpisana 1 sierpnia 2023 roku była dwa razy aneksowana. Te dotyczyły terminów testów Blees BB-1, które ostatecznie przeniosły się na ten rok.
W sumie testy kosztowały PKM Katowice 123 tys. zł brutto. Ostatecznie daty testowania pojazdu ustalono na:
„Bus będzie wykonywał przejazdy na trasie przy ulicy Trzech Stawów w Katowicach. Przystanki oraz harmonogram zostanie ustalony w trakcie realizacji umowy i będzie dopasowany do możliwości technicznych pojazdu oroz bezpieczeństwa na trasie. Usługa wykonywana będzie przez około 6 godzin każdego dnia operacyjnego i zostanie podzielona na dwa etapy:
1) 9 dni testowych bez przewożenia pasażerów, do dnia 03.11.2024
2) 4 dni testowe bez przewożenia pasażerów, do dnia 26.04.2024
3) 20 dni z przewożeniem pasażerów do dnia 10.06.2024”.