Nowa droga rowerowa na ul. Hallera / fot. KAW
Reklama

1,2 km drogi rowerowej w Katowicach kosztował ponad 5,5 mln zł. Oddano ją do użytku. Chodzi o drogę w rejonie ulicy Hallera w Szopienicach-Burowcu. To jeden z dwóch etapów połączenia ul. Techników i al. Niepodległości z trasą rowerową nr 5. Kolejny etap zakończy się w trzecim kwartale 2024 roku. 

Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie ich bezpieczeństwa. To ważny element zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł” – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. „Największa inwestycja dotyczy budowy pierwszej w naszym mieście velostrady. To realizacja bezkolizyjnej drogi rowerowej o szerokości 4 m i długości blisko 4,4 km oraz całej infrastruktury towarzyszącej z punktami odpoczynku dla rowerzystów, chodnikiem i oświetleniem. Wartość tej inwestycji to blisko 11,5 mln zł. Realizujemy również inne projekty rowerowe, właśnie dobiegła końca inwestycja w 1,2 km drogi rowerowej w rejonie ul. Hallera” – dodaje prezydent.

Reklama

Ukończony właśnie etap inwestycji to nowa infrastruktura dla rowerzystów biegnąca od ulicy Stacyjnej, przez Pogodną i Hallera, gdzie następnie łączy się ze strefą „Tempo 30” obejmującą ulice Wandy, Siewną oraz częściowo ulicę Korczaka. Dzięki niej miłośnicy jednośladów zyskali ponad 1200 metrów drogi oddzielonej od ruchu pieszych i samochodów. Jedynie na krótkim odcinku (w rejonie skrzyżowania z ul. Kuśnierską), ze względu na uwarunkowania terenowe, jest to odcinek pieszo-rowerowy.  

„Zakres inwestycji to nie tylko budowa drogi rowerowej. Prace obejmowały także przebudowę ciągów pieszych, budowę peronu przystankowego przy ul. Hallera, przebudowę zjazdów, modernizację sygnalizacji świetlnej w rejonie węzła ul. Hallera i Strzelców Bytomskich z S86, przebudowę i rozbudowę oświetlenia drogowego” – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.

Chociaż droga została już odebrana, to w ciągu najbliższych kilku miesięcy zostaną na niej przeprowadzone jeszcze dodatkowe prace. Chodzi o kilkunastometrowy odcinek w rejonie skrzyżowania ul. Strzelców Bytomskich z ul. Milowicką przy wiadukcie trasy S86, gdzie samochody ciężarowe „ścinając” zakręt najeżdżają na nawierzchnię drogi dla rowerów. Siła ciężkich pojazdów wpływa niszcząco na nawierzchnię, dlatego Katowickie Inwestycje S.A. i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracują nad rozwiązaniem tej kwestii.

Trwa budowa drugiego etapu rowerowego połączenia ul. Techników i al. Niepodległości z trasą rowerową nr 5, tym razem zlokalizowanego wzdłuż ulicy Korczaka. Dwukierunkowa droga dla rowerów o szerokości 2,0 m i długości 850 m będzie miała swój początek na wysokości szpitala psychiatrycznego i zostanie w większości poprowadzona wschodnią stroną jezdni. Na drugą stronę rowerzyści przedostaną się przejazdem sąsiadującym z nowym przejściem dla pieszych, czyli ok. 200 metrów za wieżą wodną. Stąd trasa poprowadzi dalej na północ, gdzie będzie się kończyć strefą uspokojonego ruchu przy ul. Borki (strefa „Tempo 30”), skąd bezpiecznie można dojechać rowerem do trasy rowerowej nr 5 oraz Doliny 5 Stawów. Przy drodze zostanie zamontowane oświetlenie, a w ramach prac zostaną także przebudowane zjazdy do posesji oraz chodniki w rejonie przejść dla pieszych.

W tym tygodniu rozpoczną się roboty związane z wymianą nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ulicy Mysłowickiej. Dotychczasowa kostka zostanie rozebrana, a zastąpi ją nawierzchnia asfaltobetonowa. Ponadto w ramach robót wykonawca przeprowadzi korektę przebiegu drogi w rejonie ul. Batalionów Chłopskich. W przetargu na tę inwestycję wybrana została oferta ZRDiTZ „ROMUS” o wartości ponad 565 tys. zł, a prace mają potrwać maksymalnie 45 dni. Roboty będą prowadzone przy zachowaniu ruchu pieszych i pojazdów, ale mogą występować punktowe ograniczenia. Wymiana nawierzchni drogi rowerowej to wykonanie projektu, który został zgłoszony w budżecie obywatelskim i w 2021 roku wybrany głosami mieszkańców Giszowca do realizacji.

To nie jedyne inwestycje rowerowe MZUiM, które będą realizowane w najbliższym czasie. Zakład Robót Drogowych „DIORYT” został wybrany na wykonawcę drogi dla pieszych i rowerów na odcinku od ul. Bazaltowej do ul. Francuskiej. Zostanie poprowadzona po stronie ogródków działkowych zlokalizowanych przy ul. Meteorologów. To projekt wybrany w ramach Budżetu Obywatelskiego, a długość nowej drogi wynosi nieco ponad 650 m. Wartość złożonej w przetargu oferty to niecałe 560 tys. zł. Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 45 dni od momentu przekazania placu budowy.

W tym rejonie zostanie zrealizowana również inna inwestycja pieszo-rowerowa z Budżetu Obywatelskiego. Tym razem chodzi o odcinek pomiędzy ul. Porfirową i Bazaltową o długości 260 m. Wybrany wykonawca – Zakład Robót Drogowych „DIORYT” – który oszacował koszt robót na 465 tys. zł, zrealizuje roboty związane z tą inwestycją w ciągu 45 dni od dnia przekazania placu budowy.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
17 + 16 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.