Prace MZUiM przy realizacji nowych przystanków / Fot. KAW
Reklama

W Katowicach powstają nowe przystanki, będą obsługiwane przez minibusy, które połączą Zarzecze, Podlesie i Kostuchnę. MZUiM rozpoczął prace związane z budową nowych przystanków na trasie zapowiadanej linii. 

Linia 989 znacząco rozszerzy możliwości podróżowania komunikacją publiczną po południowych dzielnicach Katowic. Ze względu na infrastrukturę będą ją obsługiwać busy. Dzięki nowej linii łatwiej będzie dostać się do dworca kolejowego „Katowice Podlesie”, szkół, kościołów czy cmentarzy. Zapewni ona także możliwość przesiadki na już funkcjonujące linie autobusowe” – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. 

Reklama

Tworzona relacja będzie łączyć dworzec kolejowy w Podlesiu z ul. Wantuły. Ze względu na wąskie ulice w tym rejonie, linię będą obsługiwały mniejsze autobusy. Mają one poruszać się przez ulice: Uniczowską, Grota-Roweckiego, Karasiową, Kaskady, by ponownie skręcić w prawo w Uniczowską, Armii-Krajowej, Trojoka, Michałowskiego, Storczyków, Marzanny, Armii-Krajowej, Migdałowców i Wantuły. Z ul. Wantuły wyruszą w trasę powrotną, przemierzając te same ulice. Celem uruchomienia nowej linii 989 jest uzupełnienie już istniejącej oferty dla wspomnianych dzielnic i likwidacja tzw. białych plam transportowych. Nowa linia minibusów rozpocznie kursowanie 25 marca. Szczegółowy rozkład wkrótce zostanie zamieszczony na stronach Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Obecnie roboty związane z uruchomieniem nowej linii prowadzi katowicki Miejski Zarząd Ulic i Mostów. Pracownicy MZUiM-u rozpoczęli prace brukarskie, by zagospodarować przestrzeń dla nowych stanowisk autobusowych, m.in. przy ul. Marzanny, Storczyków przy cmentarzu, Kaskady. Ponadto wykonają roboty dodatkowe – na przykład przy ul. Wantuły powstanie nowe przejście dla pieszych, by ułatwić bezpieczne dotarcie do przystanku. Prace mają potrwać do 24 marca. 

Warto pamiętać, że od 1 marca GZM, Koleje Śląskie i POLREGIO pogłębiły integrację biletową, dzięki czemu na podstawie biletu 30-dniowego można korzystać z autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów. 

Oferta obejmie Metrobilet Miasto 30, czyli bilet 30-dniowy, ważny na terenie jednego miasta, dostępny w cenie 119 zł. Pasażerowie dodatkowo w cenie biletu zyskają możliwość korzystania z pociągów na terenie wybranego miasta. Cena tego biletu zmieni się o 10 zł, co jest spowodowane m.in. wzrostem cen energii i paliw.  Metrobilet Miasto 30 to lepsza oferta dla mieszkańców Katowic, którzy dotychczas płacili 159 zł za podobny bilet – Strefa Katowice, ale także dla mieszkańców miast, w których zlokalizowane są co najmniej dwie stacje kolejowe na obszarze GZM. Mowa chociażby o Gliwicach, Dąbrowie Górniczej czy Tychach.

Z Metrobiletem 2 Miasta 30 za 149 zł (czyli w takiej cenie, jak obecnie) możliwe będzie podróżowanie wszystkimi środkami transportu po dwóch wybranych i graniczących ze sobą miastach.

Dzięki Metrobiletowi Obszarowemu pasażerowie nie będą ograniczeni strefami, tak jak to było
w przypadku dotychczasowych „kolorowych” Metrobiletów. Bilet będzie umożliwiał podróżowanie po całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM oraz na obszarze od 3 do 6 graniczących ze sobą miast, obsługiwanych koleją. W praktyce oznacza to pełną dowolność w podróżowaniu wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami oraz pociągami, np. pomiędzy Chorzowem a Dąbrową Górniczą.

Dotychczasowi użytkownicy Metrobiletów „kolorowych” zyskają na zmianie ponad 30 złotych miesięcznie. Cena Metrobiletu Obszarowego wynosi 189 zł.

Osoby, które chcą korzystać ze wszystkich połączeń komunikacji miejskiej Transport GZM i ze wszystkich połączeń kolejowych oferowanych na obszarze Metropolii mogą kupić Metrobilet Sieć 30, który zastąpi Metrobilet Cała Metropolia. Poprzednik kosztował 299 zł. Bilet w nowej ofercie to koszt 249 zł, dzięki czemu pasażerowie oszczędzą miesięcznie 50 zł, a dodatkowo zyskają nowe połączenia organizowane przez POLREGIO – dotychczas oferowane były wyłącznie kursy pomiędzy Katowicami a Sławkowem. 

Dodatkowo integracją objęty będzie również emitowany przez GZM bilet 24-godzinny, pod nową nazwą „Metrobilet 24 h”. Bilet będzie uprawniał do podróży po całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM oraz na wszystkich liniach kolejowych na obszarze GZM.

Metrobilety będą umożliwiać także przejazd pomiędzy Tarnowskimi Górami a Siewierzem, przez Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach.

Nowe Metrobilety zastąpią dotychczasowe Metrobilety „kolorowe” i imienne bilety 30-dniowe Transport GZM. Analogiczne bilety miesięczne, pod nazwą „Taryfa Max Bilet”, będą dostępne również w Kolejach Śląskich. Pasażerowie będą mieli te same uprawnienia z wyjątkiem czasu obowiązywania – bilety emitowane przez Transport GZM będą 30-dniowe, a przez Koleje Śląskie – miesięczne. Zarówno Transport GZM, jak i Koleje Śląskie i POLREGIO, będą wzajemnie honorować uprawnienia do przejazdów ulgowych (w kolejach ulgi ustawowe, w komunikacji miejskiej zgodnie z Taryfą Transport GZM), z wyjątkiem uprawnień do przejazdów bezpłatnych.

Ponadto wycofane będą dotychczasowe Superbilety „kolorowe” oraz bilety liniowe Kolei Śląskich. Na wniosek Kolei Śląskich nie będą też emitowane przez spółkę bilety z ofert: „Taryfa pomarańczowa”, „Silesia 24”, „EuroSilesia24”. Przewoźnik zdecydował również o wycofaniu ze sprzedaży „Biletu Śląskiego”.

Metrobilety 30-dniowe dostępne będą wyłącznie w systemie Transport GZM, w aplikacji mobilnej lub na karcie po zakupie w automatach biletowych, Punktach Obsługi Pasażera lub punktach sprzedaży. Ponadto, tak jak dotychczas, w aplikacjach mobilnych: Transport GZM, Mobilet, jakdojade, zbiletem.pl, mPay, SkyCash oraz w biletomatach, punktach sprzedaży i Punktach Obsługi Pasażera zaopatrzyć się będzie można w Metrobilet 24 h (w przypadku automatów biletowych, bilet jest dostępny zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej).

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
21 − 11 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.