PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowych nr 133 i 134 (odcinek Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny), mający na celu ich dostosowanie do standardów sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej). Modernizacja ta zapewni instalację zaawansowanego systemu zarządzania ruchem kolejowym, co zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu na kluczowym segmencie międzynarodowej magistrali kolejowej E30, łączącej regiony Śląska i Małopolski.
Projekt obejmuje adaptację ponad 58 kilometrów wymienionych linii kolejowych do wymagań Unii Europejskiej, co pozwoli na ujednolicenie systemów zarządzania ruchem kolejowym. Kluczową częścią tej inwestycji jest wdrożenie ERTMS/ETCS – nowoczesnego systemu kontroli ruchu kolejowego. System ten zapewnia ciągły nadzór nad działaniami maszynisty, monitorując prędkość i lokalizację pociągu. Komunikacja między pociągiem a infrastrukturą odbywa się radiowo, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność energetyczną poprzez lepsze zarządzanie przepustowością i płynnością ruchu.
Według harmonogramu, etap projektowy ma zakończyć się w drugiej połowie 2025 roku, a prace budowlane będą trwały do końca tego roku, co umożliwi przeprowadzenie testów systemu i jego wdrożenie w pierwszej połowie 2027 roku.
Projekt ten, finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy, znacząco przyczyni się do poprawy funkcjonowania transportu kolejowego na trasie E30, która jest strategicznym połączeniem Śląska z Małopolską oraz Polski z Niemcami i Ukrainą. Dzięki wcześniejszym modernizacjom przeprowadzonym przez PLK SA, pociągi pasażerskie na tej linii mogą już osiągać prędkości do 160 km/h.