Otwarcie linii wzdłuż ulicy Grundmanna w Katowicach / fot. K. Kalkowski
Reklama

Nowa linia tramwajowa w Katowicach otwarta. Pierwsza od 76 lat. Chodzi o nową linię wzdłuż ulicy Grundmanna, która dzisiaj została oficjalnie oddana do użytku. 

Po 21 miesiącach od podpisania umowy, tramwaje liniowe rozpoczną kursowanie nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach, obsługiwanej przez linie nr 25. Ostatnią budowaną od podstaw linią tramwajową w Katowicach było przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy Parku Południowym (Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r.

Reklama

„Odcinek nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna jest krótki, ale ma znaczenie strategiczne. W przypadku organizowania uroczystości na Rynku daje on możliwość alternatywnego poprowadzenia ruchu tramwajowego. Na tym jednak się nie zatrzymujemy. Po wielomiesięcznym oczekiwaniu udało nam się otrzymać decyzję środowiskową. To kluczowy krok dla realizacji oczekiwanej inwestycji, jaką jest tramwaj na południe Katowic. To ponad 5-cio kilometrowa linia tramwajowa, która pozwoli z Kostuchny dotrzeć do centrum miasta w ok. 20 minut” – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Umowa na realizację robót podpisana została 16 marca 2022 r. a zadanie realizowało konsorcjum firm: SPAW-TOR z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza. 

„To nie było zadanie łatwe do realizacji. Konsorcjum wykonawcze napotkało po drodze na szereg przeróżnych utrudnień i uciążliwości, ale ostatecznie wszystko zakończyło się sukcesem. Nowa infrastruktura została odebrana i uzyskała pozwolenie na użytkowanie od organów nadzorujących, a to znaczy, że od jutra tą trasą liniowe tramwaje będą wozić pasażerów” – zaznaczył Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W ramach zadania „Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach” powstał nowy odcinek torowiska o długości 1475 metrów toru pojedyńczego, z różnymi konstrukcjami torowiskowymi. Zainstalowano 2950 metrów bierzących szyn, 6 rozjazdów dwutorowych, 12 zwrotnic i 6 kompletnych przyrządów wyrównawczych. Wykorzystano 3000 m3 kruszyw i ponad 700 m3 betonu. Dodatkowo, zbudowano 60 słupów trakcyjnych i rozciągnięto 2360 metrów sieci trakcyjnej. Inwestycja obejmowała także nową podstację trakcyjną, wiadukt tramwajowy nad Drogową Trasą Średnicową oraz most tramwajowy nad Rawą. Pasażerowie mają teraz do dyspozycji 4 platformy przystankowe, po dwie na obu krańcach nowej linii.

„Ta inwestycja nie należała do najłatwiejszych, tym bardziej jestem szczęśliwy, że udało się ją oddać do użytku jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Ale nie udałoby się to, gdyby nie pełne zaangażowanie pracowników wykonujących prace a także zdrowa współpraca zarządzających Tramwajami Śląskimi z inżynierem kontraktu oraz Urzędem Miasta Katowice i samym Prezydentem, za co bardzo dziękuję” – mówił Grzegorz Michnik, prezes Zarządu spółki SPAW-TOR, lidera konsorcjum wykonawczego.

Zadanie zostało ukończone i uzyskało pozwolenie na użytkowanie. Od piątku 22 grudnia 2023 r. nowe torowisko będzie eksploatowane liniowo. Zarząd Transportu Metropolitalnego podjął decyzję o wydłużeniu trasy linii nr 25, która (jadąc od pętli w Szopienicach) nie skończy biegu na placu Wolności, ale pojedzie dalej wzdłuż ul. Gliwickiej, Grundmanna i Chorzowskiej do pętli przy Stadionie Śląskim. 

Zadanie jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020. Jego całkowity koszt znany będzie po zakończeniu wszystkich rozliczeń, ale szacowany jest na ok. 37 mln zł netto (ok. 45,5 mln zł brutto) z czego ok. 20 mln zł netto to dofinansowanie unijne.

„Dla Katowic tramwaje mają podstawowe znaczenie w kontekście efektywności transportu publicznego. Zabiegamy o to, by móc realizować podobne inwestycje i by  mieć wpływ na ich realizację. W tym kontekście Tramwaje Śląskie to kluczowa dla miasta spółka. Teraz przed nami budowa tramwaju na południe miasta” – powiedział Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
26 − 10 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.