Koniec z chaosem? Miasto chce poprawić kwestię parkowania hulajnóg elektrycznych. To zmora dla osób niewidomych w Katowicach, które po prostu wpadają na chaotycznie zaparkowane jednoślady. To też problem dla pieszych i kierowców, bo jednoślady bywają tak niedbale parkowane, że utrudniają wszystkim poruszanie się po mieście. Miasto chce wprowadzić zmiany – będą nowe umowy z operatorami jednośladów działających na terenie Katowic, bardziej restrykcyjne parkowanie, więcej wyznaczonych miejsc parkingowych i opłaty dodatkowe dla użytkowników.
Do Prezydenta Miasta Katowice jeszcze w listopadzie w tej sprawie zwróciły się Fundacja Transgresja i Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides z Katowic.
„Niejednokrotnie jednak zdarza się, iż hulajnogi te są pozostawiane przez ich użytkowników w miejscach do tego nie przeznaczonych. Są one bowiem „porzucane” na chodnikach czy miejscach parkingowych dla samochodów, co w zdecydowany sposób utrudnia poruszanie się pieszym jak i kierowcom, stwarzając przy tym zagrożenie wypadku. W sposób niewspółmierny problem pozostawionych w hulajnóg miejscach ku temu nieprzeznaczonych dotyczy osób niepełnosprawnych, które nie są w stanie ominąć leżących na chodnikach jednośladów, co w przypadku osób niewidomych może skończyć się upadkiem” – czytamy we wniosku do Urzędu Miasta Katowice. „Wobec powyższego, zwracamy się z niniejszym wnioskiem, aby na wzór Krakowa miasto Katowice wyznaczyło miejsca postojowe dla hulajnóg, przy jednoczesnym zapewnieniu podmiotu, który zbierałby porzucone hulajnogi do tychże miejsc” – dodali społecznicy.
Miasto w odpowiedzi na wniosek przypomniało, że w Katowicach wyznaczono 42 parkingi (huby) dla hulajnóg elektrycznych – na terenie Śródmieścia i Katowickiego Parku Leśnego. Miasto też organizuje prelekcje i szkolenia jak korzystać z tych jednośladów w sposób bezpieczny. Rozwiązania z Krakowa na razie nie wprowadzi, bo tam realizowany program jest na etapie pilotażu.
„Informuję również, że każdy operator, chcąc działać na terenie Katowic, podpisuje z Miejskim Zarządem Ulic i Mostów w Katowicach porozumienie regulujące zasady parkowania w hubach, konieczność zmniejszania prędkości jazdy w ścisłym centrum miasta do 15 km/h oraz zasady reagowania na nieprawidłowe ustawienie pojazdów. To właśnie operator, zgodnie z własnym regulaminem, weryfikuje użytkownika, który nieprawidłowo parkuje pojazd i możliwie jak najszybciej reaguje na sytuacje zgłaszane przez miasto i służby miejskie w sprawie przestawiania źle ustawionych urządzeń” – wyjaśnił Maciej Stachura, sekretarz miasta.
Idą zamiany dla użytkowników hulajnóg
Miasto planuje powiększyć obszar z wyznaczonymi miejscami do parkowania i podpisać nowe umowy z operatorami hulajnóg – na wzór tych obowiązujących w innych miastach.
„Polega ona na konieczności zaparkowania e-hulajnogi jedynie w wyznaczonych przez miasto miejscach postojowych dzięki wykorzystaniu technologii GPS. W przeciwnym razie użytkownik nie będzie mógł zakończyć wynajmu bądź będzie zobligowany do zapłacenia operatorowi opłaty dodatkowej. Takie działanie ma na celu zdyscyplinowanie w pierwszej kolejności użytkowników pojazdów.” – stwierdził sekretarz.
Miasto ma też interweniować u operatorów, gdy będzie konieczne przestawienie źle zaparkowanych jednośladów.