Parking automatyczny Tylna Mariacka / fot. Urząd Miasta Katowice
Reklama

Od 13 listopada automatyczny parking na Tylnej Mariackiej będzie bezpłatny. Tak stan rzeczy utrzyma się do 30 listopada. Miasto zaznacza, że to okazja dla wszystkich chcących przekonać się jak działa urządzenie warte 23 mln zł. 

Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Wiemy,  że cieszy się on dużym zainteresowaniem zarówno wśród mieszkańców Katowic, jak i ościennych miast. By pozwolić mieszkańcom na zapoznanie się z tą technologią do końca listopada z tego parkingu będzie można korzystać bezpłatnie” – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Reklama

W trakcie parkowania korzystający z niego nie będą ponosić opłat, ale będą przechodzić całą procedurę, jaka będzie obowiązywać użytkowników automatycznego parkingu – pobrać należy tak zwany bilet zerowy. Korzystanie z maszyn jest intuicyjne – można je porównać do korzystania z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują poprawne umieszczenie pojazdu. W parkowaniu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. 

„Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, wpisując numer rejestracyjny pojazdu, że samochód został ustawiony zgodnie z instrukcją. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty w kasie i zeskanowaniu potwierdzenia pozostawienia pojazdu, maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę” – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz z Katowickich Inwestycji S.A.

Już wcześniej maszyny testowane były m.in. przez właścicieli lokali usługowych i hoteli zlokalizowanych przy ul. Mariackiej. Testy odbyły się w drugiej połowie sierpnia.

„Uczestnicy testów byli zobligowani do wypełniania formularzy ankietowych, w których dzielili się swoimi uwagami na temat obsługi maszyn parkujących. Dzięki ich uwagom udało nam się we współpracy z inwestorem pewne kwestie usprawnić. Jesteśmy coraz bliżej momentu, w którym maszyny na ul. Tylnej Mariackiej zostaną oddane do użytku i rozpocznie się pobieranie opłat” – zaznacza Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.

Pobieranie opłat rozpocznie się 1 grudnia. Znane są już stawki za parkowanie. To 6,00 zł brutto za każdą rozpoczętą godzinę postoju pojazdu dla posiadaczy Katowickiej Karty Mieszkańca oraz 12,00 zł brutto za każdą rozpoczętą godzinę postoju pojazdu dla pozostałych użytkowników.  Jednocześnie maszyny parkujące są wyłączone zarówno ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania jak i poszerzonej Strefy Płatnego Parkowania – tym samym nie będą na nich obowiązywać abonamentowe formy płatności, ustalone dla Stref (Parkingowa Karta Mieszkańca,  Parkingowa Karta Przedsiębiorcy, Abonamenty).

Parking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów.

Choć parking automatyczny jest samoobsługowy, to kierowcy nie zostaną pozostawieni bez wsparcia. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowano intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.

Autorem technologii o nazwie Grand Vertical Parking, a także wykonawcą inwestycji, jest działająca na rynku od 1984 firma GRAND, specjalizująca się m.in. w precyzyjnej obróbce metalu CNC. Opracowanie tego innowacyjnego rozwiązania to wynik prowadzonych przez firmę prac badawczo-rozwojowych. Koszt inwestycji to niespełna 23 mln zł.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
20 − 2 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.