foto: materiały prasowe
Reklama

Grzyb na ścianach, “szkolne” ubrania przebierane w domu, aby pozbyć się niechcianego zapachu czy pięciokrotne przekroczenia normy dwutlenku węgla w trakcie lekcji, to rzeczywistość wielu szkół na Śląsku i w Zagłębiu. Eksperci fundacji Napraw Sobie Miasto oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wraz z uczniami z kilkunastu szkół starali się znaleźć rozwiązanie dla tych problemów. Powstały trzy scenariusze poprawy sytuacji.

Zła jakość powietrza w szkolnych klasach to nie wynik smogu, ale częściej zanieczyszczeń generowanych w pomieszczeniach, np. zbyt wysokiego stężenia dwutlenku węgla i lotnych związków organicznych. Przekładają się one nie tylko na problemy z koncentracją, ale według raportu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju także na wyższą absencję uczniów.

Reklama

– Wszyscy już wiemy, że zimą smog truje – mówi Paweł Wyszomirski, prezes Fundacji Napraw Sobie Miasto. – W szkolnych klasach jednak częściej na stan powietrza wpływa niedrożna wentylacja czy brak regularnego wietrzenia. Problem jest przez cały rok. Nasze szkoły nie tylko śmierdzą, ale one często po prostu trują – dodaje.

Przez ostatnie dwa lata szkolne, eksperci i ponad pół tysiąca uczniów badało stan powietrza w 12 szkołach i wokół nich. Sprawdzali temperaturę, wilgotność, poziomy pyłów PM, dwutlenku węgla czy lotnych związków organicznych oraz główne zanieczyszczenie komunikacyjne, czyli dwutlenek azotu. Niestety wszędzie sytuacja odbiegała od zalecanych norm.

Na podstawie pomiarów przetestowano scenariusze poprawy sytuacji. Kluczem jest odpowiednie i regularne wietrzenie klasy. Dodatkowo można podjąć czasem proste działania. Pierwszy krok to umieszczenie w klasie kilkudziesięciu roślin, które mają pozytywny wpływ na jakość powietrza. Kolejne kroki to, w wypadku szczególnych problemów, dopiero wyposażanie pomieszczeń w sprzęt np. osuszacze lub oczyszczacze powietrza, aby walczyć z rozwojem pleśni.

Bezpłatne poradniki dla nauczycieli i zainteresowanych rodziców są dostępne na stronie szkolneklimaty.pl. Znajdują się w nim m.in. gotowe materiały i porady jak poprawić jakość powietrza w szkolnych klasach na podstawie opracowanych scenariuszy.

27 września o godz. 17:00 odbędzie się także otwarte webinarum „Jak jakość powietrza w klasie wpływa na efektywną naukę”. Szczegóły znajdują się pod adresem www.szkolneklimaty.pl/webinar.

Reklama

3 KOMENTARZE

  1. W tym roku szkoła do której chodzi moja córka postanowiła zakupić oczyszczacz Klarta Stor 2 do każdej sali lekcyjnej. Uważam, że jest to dobry pomysł i zachęcam inne szkoły do podjęcia takiej decyzji.

  2. Te oczyszczacze są świetne. Sama kupiła model tej firmy do swojego mieszkania. Dzieci mają alergię, więc super się sprawdzają. Polecam oczyszczacze Klarty 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
3 − 1 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.