Będą kolejne trasy rowerowe w m.in. Piotrowicach-Ochojcu, Ligocie-Panewnikach, Załęskiej Hałdzie oraz Dębie. Miasto ogłosiło przetarg na koncepcję dla trzech kolejnych połączeń rowerowych. Prace ciągle trwają w rejonie ulic Francuskie i Hallera, trwają też przetargi na kolejne odcinki dróg rowerowych.
W tym roku miasto planuje zbudować 8 km nowych tras rowerowych i przygotować dokumentację na kolejnych 2,3 km. To ma kosztować ponad 28 mln zł.
Pierwszy z odcinków, na koncepcję których ogłoszono przetarg ma połączyć dzielnicę Piotrowice-Ochojec z dzielnicą Ligota-Panewniki na odcinku od skrzyżowania ulic Jankego i Armii Krajowej do skrzyżowania ulic: Piotrowickej, Poleskiej i Słupskiej. Tam nowa trasa włączy się w już istniejącą infrastrukturę łączącą Centrum Przesiadkowe „Ligota” z ul. Medyków oraz z infrastrukturą rowerową biegnącą przez Panewniki w kierunku ronda Huchrackiego i dalej do Rudy Śląskiej. Wybrany wykonawca będzie musiał stworzyć dwuwariantową dokumentację koncepcyjną dla wyznaczenia przebiegu infrastruktury rowerowej. Na to zadanie wykonawca będzie miał 6 miesięcy od daty podpisania umowy.
Kolejna z dróg przebiegać będzie od skrzyżowania ulic Kijowskiej z Wybickiego do ul. Załęskiej, gdzie połączy się z trasą rowerową nr 2 oraz 122. Docelowo zostanie połączona z infrastrukturą, która powstanie w ramach planowanego przedłużenia ul. Bocheńskiego w kierunku dzielnicy Ligota-Panewniki oraz prowadzić będzie do przystanku kolejowego w rejonie ul. Szadoka, planowanego do realizacji w ramach rozbudowy linii kolejowej E-65. Termin realizacji zadania wynosi 6 miesięcy od daty podpisania umowy.
Powstanie także dokumentacja koncepcyjna dla dzielnicy Dąb. Tu, istniejąca infrastruktura rowerowa w rejonie ronda Kani ma zostać połączona z drogą dla rowerów biegnącą wzdłuż ul. Chorzowskiej. Wykonawca rozpocznie od opracowania koncepcji przebiegu trasy w dwóch wariantach wraz ze sporządzeniem szacunkowego kosztorysu, a po dokonaniu wyboru przygotuje już właściwą dokumentację dla jednego rozwiązania. Termin realizacji zadania to 5 miesięcy od daty podpisania umowy.
Otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym planowane jest na 16 czerwca. Wybrany wykonawca zaproponuje możliwy przebieg dróg dla rowerów, a także określi szacunkowe koszty dla kolejnych etapów realizacji inwestycji, czyli opracowania dokumentacji projektowych oraz samych prac budowlanych.
Obecnie prowadzonych jest kilka inwestycji, dzięki którym katowicka sieć dróg rowerowych będzie jeszcze większa.
„Przy ulicy Francuskiej – na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Trzech Stawów oraz z ulicą Lotnisko – powstaje ponad 700 metrów nowej drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak chodnik, dodatkowe oświetlenie, ławki parkowe, kosze na śmieci. Przy okazji zrealizowane zostaną też nasadzenia, a łączna wartość prac to ponad 2,5 mln zł” – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A. To ta spółka w imieniu miasta prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie koncepcji dla trzech nowych połączeń rowerowych.
Rozpoczęły się również prace związane z budową infrastruktury rowerowej przy ul. Hallera. To pierwszy z dwóch etapów połączenia ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ramach tego etapu za około 5,5 mln zł powstaje odcinek o długości ponad 1300 metrów, a jeszcze w tym roku rozpoczną się prace związane z wykonaniem drugiej części inwestycji – drogi rowerowej wzdłuż ulicy Korczaka. Oprócz tego trwa procedura przetargowa na wykonanie robót dla połączenia istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej. Nastąpiło już otwarcie ofert potencjalnych wykonawców, obecnie są one analizowane.
W trakcie projektowania są obecnie trzy drogi rowerowe – wzdłuż ul. Francuskiej od ul. Lotnisko do ul. Damrota, droga między ul. Barbary i ul. Kościuszki, a także połączenie wzdłuż ul. Morawa od ul. Sosnowieckiej do ul. Brynicy.