foto: Vardges Muradyan
Reklama

40 nowoczesnych autobusów wyjedzie m.in. na ulice Katowic. GZM podpisał kontrakt na 270 mln zł. Chodzi o przetarg na umowy przewozowe na 25 mln wozokilometrów. 

Realizacja kontraktów, wartych w sumie ok. 270 mln zł, rozpocznie się 1 czerwca tego roku. Zapewnione zostaną połączenia na ok. 20 liniach w 16 miejscowościach – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. Organizator komunikacji miejskiej szacuje, że przewoźnikom do realizacji umów potrzebne będzie w sumie ok. 40 nowoczesnych pojazdów. Od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat.

Reklama

Nowe umowy przewozowe to podwyższanie standardów taborowych podkreśla GZM.

„Następuje systematyczna wymiana pojazdów na bardziej nowoczesne, bardziej ekologiczne, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Od początku ubiegłego roku podpisujemy umowy przewozowe, które obligują przewoźników do stałego podnoszenia standardów w tym zakresie” – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. „Klimatyzacja, ładowarki USB, Internet, ogrzewanie, monitoring, odpowiednie oświetlenie, system informacji głosowej i wizualnej, czy też rozwiązania sprzyjające szeroko pojętemu bezpieczeństwu to tylko niektóre z udogodnień, które w nowych umowach przewozowych są standardem” – wymienia Wawrzaszek.

Wzięto pod uwagę również potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Przewoźnicy będą musieli zadbać o to, aby w ich pojazdach znalazły się rozwiązania, które ułatwiają podróżowanie właśnie tej grupie pasażerów. Chodzi m.in. o funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie pojazdu w kierunku krawędzi przystanku, o podnośnik lub rampę najazdową oraz o specjalne, wydzielone powierzchnie w autobusach – te wszystkie rozwiązania są dedykowane osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo, w pojazdach będą znajdować się wyróżniające się kolorem specjalne siedzenia dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierające drzwi z informacją „Stop” zapisaną w alfabecie Braille’a, czy też odpowiednio zaprogramowany i zaprojektowany system informacji pasażerskiej (dźwiękowy, czyli głosowe zapowiedzi oraz wizualny, czyli ekrany).

Inne przewidziane w umowach rozwiązania to m.in. monitoring (kamery wewnętrzne i zewnętrzne), czy też automatyczna emisja sygnałów akustycznych i świetlnych ostrzegających o zamykaniu drzwi.  

ZTM od początku 2022 r. podpisuje z przewoźnikami realizującymi połączenia na liniach komunikacji miejskiej nowe umowy przewozowe. To w nich uwzględniane są m.in. standardy dotyczące np. wymagań pojazdów.

Dobrym przykładem jest np. klimatyzacja, na którą pasażerowie bardzo często zwracają uwagę w okresie letnim. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa (53%) autobusów, tramwajów i trolejbusów nie miała takiego systemu. W 2023 r. sytuacja się odwróciła – klimatyzację mają już dwa z trzech pojazdów (64%). Tendencje wzrostowe, biorąc pod uwagę ten sam okres, widoczne są również np. w przypadku ładowarek USB (wzrost z 30 do 52%), WIFI (wzrost z 39 do 60%), systemów zliczania pasażerów (wzrost z 24 do 42%), czy monitoringu (wzrost z 52 do 70%). Coraz lepiej wyglądają również dane dotyczące emisji spalin. W 2020 r. pojazdy spełniające normę EURO 6 stanowiły 38%, dziś jest to już ponad połowa (55%).

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
15 − 10 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.