Mapa ITS (fragmenty) / fot, UM Katowice
Reklama

W Katowicach pojawią się znaki drogowe zmiennej treści i tablice informujące o zajętości miejsc parkingowych. Trwa w mieście wdrażanie TS (Inteligentny System Transportowy), ten ma upłynnić ruch w mieście i to właśnie w jego ramach pojawią się tablice VMS i TIP, które są już montowane. 

Sterowanie ruchem drogowym w mieście – najpierw szereg prac na 112 skrzyżowań

Reklama

ITS zostanie wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań. Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu dla komunikacji publicznej, a w szczególności dla komunikacji tramwajowej.  W ramach modernizacji skrzyżowania zostaną wyposażone w nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. W mieście pojawi się 17 znaków zmiennej treści, tzw. VMS.
Z kolei systemem inteligentnego parkowania zostaną objęte miejsca w obecnie istniejącej Stefie Płatnego Parkowania, a informacje na temat ich zajętości będą wyświetlane na 12 tablicach TIP rozmieszczonych w mieście. Ponadto pojawi się internetowa platforma komunikacyjna — także w formie aplikacji mobilnej — która ułatwi znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych. Platforma w czasie rzeczywistym informować będzie też o warunkach na drodze, prowadzonych robotach. W ramach wdrożenia ITS wybudowane zostanie ponadto 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej.

Wspomniane tablice VMS i TIP już ma miejsce. 

„W ustalonych lokalizacjach – również na drogach będących w administracji GDDKiA – według skrupulatnie przygotowanego harmonogramu wykonawca zrealizuje fundamenty, na których zamontowane zostaną urządzenia. Prowadzone prace mogą wpływać na płynność ruchu – wyjaśnia Dawid Zapała, zastępca dyrektora w Katowickiej Agencji Wydawniczej, reprezentującej w mediach Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach.

17 konstrukcji dla tablic VMS w formie bramownic i wysięgników zostanie zamontowanych pomiędzy 9 a 20 maja.  Konstrukcje posiadają zabezpieczenia antykorozyjne oraz są ściśle dopasowane do gabarytów tablicy i warunków w jakich będą eksploatowane.

LOKALIZACJE TABLIC ZMIENNEJ TREŚCI VMS Data wykonania
1. S86, UL. PSZCZYŃSKA 15-16.05.2023
2. A4, ZJAZD NA SOSNOWIEC 15-16.05.2023
3. UL. KOŚCIUSZKI/PODLASKA 16-17.05.2023
4. UL. KOŚCIUSZKI/CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNÓW 16-17.05.2023
5. A4, NA WYSOKOŚCI PORSCHE 17-18.05.2023
6. DTŚ, NA WYSOKOŚCI FIRMY MAZAK 11-12.05.2023
7. UL. CHORZOWSKA, NA WYSOKOŚCI SKLEPU ALDI 10-12.05.2023
8. S86, AL. ROŹDZIEŃSKIEGO/IKEA 19-20.05.2023
9. UL. BAGIENNA 17-18.05.2023
10. UL. LEOPOLDA/BOHATERÓW MONTE CASSINO 17-18.05.2023
11. UL. KORFANTEGO/KONDUKTORSKA 09-11.05.2023
12. UL. BYTKOWSKA 10-12.05.2023
13. UL. MIKOŁOWSKA/POLA 18-19.05.2023
14. SKRZYŻOWANIE PIOTROWICKA/PANEWNICKA 18-19.05.2023
15. SKRZYŻOWANIE FRANCUSKA/CEGLANA 19-20.05.2023
16. UL. STĘŚLICKIEGO 09-11.05.2023
17. UL. BOCHEŃSKIEGO, ZJAZD NA A4 19-20.05.2023
LOKALIZACJA TABLIC INFORMACJI PARKINGOWEJ TIP Data wykonania
1. UL. PIOTRA SKARGI  09.05.2023
2. UL. SOKOLSKA  09.05.2023
3. UL. GLIWICKA (PRZEJŚCIE PASY) 09.05.2023
4. UL. ANDRZEJA 09.05.2023
5. UL. MIKOŁOWSKA (NA WYSOKOŚCI SKRZYŻOWANIA 

Z UL. RACIBORSKĄ)

10.05.2023
6. UL. WOJEWÓDZKA/KOCHANOWSKIEGO 10.05.2023
7. UL. WITA STWOSZA 10.05.2023
8. UL. KOŚCIUSZKI 10.05.2023
9. UL. JAGIELLOŃSKA 11.05.2023
10. UL. FRANCUSKA – SZPITAL 11.05.2023
11. UL. SZKOLNA 11.05.2023
12. UL. UNIWERSYTECKA 11.05.2023

Wdrażanie Inteligentnego Systemu Transportowego w Katowicach

W ramach realizacji inwestycji została zaprojektowana aplikacja do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS. Pracuje ona w czasie rzeczywistym i pozwala zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną. Na podstawie ciągłej analizy danych spływających z detektorów, oprogramowanie SCATS dobiera odpowiednie parametry (długość cyklu, offsety koordynacyjne, długości trwania poszczególnych faz, itp.). Sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu. 

„Obecnie 102 sterowniki sygnalizacji świetlnej są modernizowane oraz doposażone w niezbędne urządzenia na potrzeby poprawnego działania systemu.  Z uwagi na zapewnienie płynności ruchu te prace odbywają się głównie w godzinach nocnych, a w przypadku większych modernizacji zdarza się, że sygnalizacja świetlna jest wyłączona dłużej. Można porównać to do prac na placu budowy, na którym – ze względu na komfort mieszkańców – w jednym czasie trwają działania robotników oraz dopuszczony jest ruch” – mówi Konrad Wronowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów
w Katowicach.

Katowicki system zostanie zintegrowany z systemem SDIP Zarządu Transportu Metropolitalnego, w celu zapewnienia priorytetu przejazdu pojazdom komunikacji publicznej. Przyczyni się to do ulepszenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Dodatkowo innowacyjna integracja systemów ITS pomiędzy Katowicami a miastami ościennymi, w których działają systemy zarządzania ruchem, pozwoli na przekazywania informacji o ruchu drogowym na kluczowych drogach łączących te miasta. 

Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada wyłoniona w przetargu firma Sprint z Olsztyna, a jednym z głównych zadań – obok modernizacji 112 sygnalizacji świetlnych – jest budowa Centrum Sterowania Ruchem. System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
20 + 15 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.