W Katowicach pojawią się znaki drogowe zmiennej treści i tablice informujące o zajętości miejsc parkingowych. Trwa w mieście wdrażanie TS (Inteligentny System Transportowy), ten ma upłynnić ruch w mieście i to właśnie w jego ramach pojawią się tablice VMS i TIP, które są już montowane.
Sterowanie ruchem drogowym w mieście – najpierw szereg prac na 112 skrzyżowań
ITS zostanie wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań. Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu dla komunikacji publicznej, a w szczególności dla komunikacji tramwajowej. W ramach modernizacji skrzyżowania zostaną wyposażone w nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. W mieście pojawi się 17 znaków zmiennej treści, tzw. VMS.
Z kolei systemem inteligentnego parkowania zostaną objęte miejsca w obecnie istniejącej Stefie Płatnego Parkowania, a informacje na temat ich zajętości będą wyświetlane na 12 tablicach TIP rozmieszczonych w mieście. Ponadto pojawi się internetowa platforma komunikacyjna — także w formie aplikacji mobilnej — która ułatwi znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych. Platforma w czasie rzeczywistym informować będzie też o warunkach na drodze, prowadzonych robotach. W ramach wdrożenia ITS wybudowane zostanie ponadto 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej.
Wspomniane tablice VMS i TIP już ma miejsce.
„W ustalonych lokalizacjach – również na drogach będących w administracji GDDKiA – według skrupulatnie przygotowanego harmonogramu wykonawca zrealizuje fundamenty, na których zamontowane zostaną urządzenia. Prowadzone prace mogą wpływać na płynność ruchu – wyjaśnia Dawid Zapała, zastępca dyrektora w Katowickiej Agencji Wydawniczej, reprezentującej w mediach Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach.
17 konstrukcji dla tablic VMS w formie bramownic i wysięgników zostanie zamontowanych pomiędzy 9 a 20 maja. Konstrukcje posiadają zabezpieczenia antykorozyjne oraz są ściśle dopasowane do gabarytów tablicy i warunków w jakich będą eksploatowane.
LOKALIZACJE TABLIC ZMIENNEJ TREŚCI VMS | Data wykonania | ||
1. | S86, UL. PSZCZYŃSKA | 15-16.05.2023 | |
2. | A4, ZJAZD NA SOSNOWIEC | 15-16.05.2023 | |
3. | UL. KOŚCIUSZKI/PODLASKA | 16-17.05.2023 | |
4. | UL. KOŚCIUSZKI/CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNÓW | 16-17.05.2023 | |
5. | A4, NA WYSOKOŚCI PORSCHE | 17-18.05.2023 | |
6. | DTŚ, NA WYSOKOŚCI FIRMY MAZAK | 11-12.05.2023 | |
7. | UL. CHORZOWSKA, NA WYSOKOŚCI SKLEPU ALDI | 10-12.05.2023 | |
8. | S86, AL. ROŹDZIEŃSKIEGO/IKEA | 19-20.05.2023 | |
9. | UL. BAGIENNA | 17-18.05.2023 | |
10. | UL. LEOPOLDA/BOHATERÓW MONTE CASSINO | 17-18.05.2023 | |
11. | UL. KORFANTEGO/KONDUKTORSKA | 09-11.05.2023 | |
12. | UL. BYTKOWSKA | 10-12.05.2023 | |
13. | UL. MIKOŁOWSKA/POLA | 18-19.05.2023 | |
14. | SKRZYŻOWANIE PIOTROWICKA/PANEWNICKA | 18-19.05.2023 | |
15. | SKRZYŻOWANIE FRANCUSKA/CEGLANA | 19-20.05.2023 | |
16. | UL. STĘŚLICKIEGO | 09-11.05.2023 | |
17. | UL. BOCHEŃSKIEGO, ZJAZD NA A4 | 19-20.05.2023 | |
LOKALIZACJA TABLIC INFORMACJI PARKINGOWEJ TIP | Data wykonania | ||
1. | UL. PIOTRA SKARGI | 09.05.2023 | |
2. | UL. SOKOLSKA | 09.05.2023 | |
3. | UL. GLIWICKA (PRZEJŚCIE PASY) | 09.05.2023 | |
4. | UL. ANDRZEJA | 09.05.2023 | |
5. | UL. MIKOŁOWSKA (NA WYSOKOŚCI SKRZYŻOWANIA
Z UL. RACIBORSKĄ) |
10.05.2023 | |
6. | UL. WOJEWÓDZKA/KOCHANOWSKIEGO | 10.05.2023 | |
7. | UL. WITA STWOSZA | 10.05.2023 | |
8. | UL. KOŚCIUSZKI | 10.05.2023 | |
9. | UL. JAGIELLOŃSKA | 11.05.2023 | |
10. | UL. FRANCUSKA – SZPITAL | 11.05.2023 | |
11. | UL. SZKOLNA | 11.05.2023 | |
12. | UL. UNIWERSYTECKA | 11.05.2023 |
Wdrażanie Inteligentnego Systemu Transportowego w Katowicach
W ramach realizacji inwestycji została zaprojektowana aplikacja do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS. Pracuje ona w czasie rzeczywistym i pozwala zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną. Na podstawie ciągłej analizy danych spływających z detektorów, oprogramowanie SCATS dobiera odpowiednie parametry (długość cyklu, offsety koordynacyjne, długości trwania poszczególnych faz, itp.). Sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu.
„Obecnie 102 sterowniki sygnalizacji świetlnej są modernizowane oraz doposażone w niezbędne urządzenia na potrzeby poprawnego działania systemu. Z uwagi na zapewnienie płynności ruchu te prace odbywają się głównie w godzinach nocnych, a w przypadku większych modernizacji zdarza się, że sygnalizacja świetlna jest wyłączona dłużej. Można porównać to do prac na placu budowy, na którym – ze względu na komfort mieszkańców – w jednym czasie trwają działania robotników oraz dopuszczony jest ruch” – mówi Konrad Wronowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów
w Katowicach.
Katowicki system zostanie zintegrowany z systemem SDIP Zarządu Transportu Metropolitalnego, w celu zapewnienia priorytetu przejazdu pojazdom komunikacji publicznej. Przyczyni się to do ulepszenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Dodatkowo innowacyjna integracja systemów ITS pomiędzy Katowicami a miastami ościennymi, w których działają systemy zarządzania ruchem, pozwoli na przekazywania informacji o ruchu drogowym na kluczowych drogach łączących te miasta.
Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada wyłoniona w przetargu firma Sprint z Olsztyna, a jednym z głównych zadań – obok modernizacji 112 sygnalizacji świetlnych – jest budowa Centrum Sterowania Ruchem. System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.