Obrotnica parowozowa w Katowicach z 1942 roku przejdzie remont. Przez to, szybciej będą usuwane awarie na torach. Prace, które zapowiedziało PKP PLK mają pochłonąć około 800 tys. zł. już ogłoszono przetarg w tej spawie. Dzięki remontowi ruch i wykonywanie manewrów w obrębie lokomotywowni będzie sprawniejsze. Ma to znaczenie w kwestii usuwania awarii na torach w naszym regionie.
Obrotnica parowozowa w Katowicach Szopienicach Północnych pochodzi z 1942 r.
„To urządzenie techniczne ma 23 m długości i służy do zmiany kierunku jazdy pojazdów szynowych poprzez obrócenie pomostu, na którym taki pojazd się znajduje. Stosowano je, aby zaoszczędzić miejsce i czas konieczny na manewrowanie taborem. Obracana platforma umożliwia wjazd lokomotywy na odpowiedni tor lub do hali maszyn. Urządzenie jest w stanie przestawić pojazd o wadze do 35 ton” – informuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK. „W hali magazynowanej są też pojazdy techniczne PLK S.A., które wykorzystywane są do robót na torach i transportu materiałów. Sprawne działanie obrotnicy umożliwia szybki wyjazd pociągów technicznych między innymi do usuwania usterek i awarii na sieci” – dodaje.
W zakres ogłoszonego przetargu wchodzi m.in. naprawa układu napędowego, wymiana kół zębatych w napędach mechanicznym i ręcznym oraz wymiana instalacji elektrycznej. Wymienione będą podkłady na pierścieniu obrotnicy. Po przeprowadzonych pracach możliwe będzie sprawniejsze korzystanie z obrotnicy i wprowadzanie pociągów do hal, które są obecnie remontowane.
Wartość inwestycji to ok. 800 tys. zł. Prace powinny zakończyć się do końca czerwca 2023 r.