Reklama

W okresie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie narażeni infekcje. Niesprzyjająca aura, dieta uboga w cenne witaminy i minerały, brak aktywności fizycznej czy przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach sprawiają, że zimą wiele osób choruje przez krążące w powietrzu wirusy. Jak wytrwać w zdrowiu zimowy okres. Podpowiadamy. 

Suplementacja witamin

Brak słońca zimą sprawia, że czujemy się przygnębieni i często na wiele rzeczy nie mamy ochoty. Jednak słabe nasłonecznienie w tym okresie sprawia również, że grozi nam wówczas niedobór, niezwykle istotnego składnika, jakim jest witamina D3, która produkowana jest przez syntezę skórną. Dlatego od września do marca, powinniśmy suplementować witaminę D w ilości 2000 jednostek codziennie. Możemy również sięgnąć po inne składniki. Warto jednak wcześniej zrobić badania krwi i sprawdzić, czy w naszym organizmie występują niedobory również innych niezbędnych witamin i minerałów. 

Reklama

Zdrowa, zróżnicowana dieta

Żeby wytrwać w zdrowiu zimowy okres, powinniśmy zadbać o naszą dietę, aby była zdrowa, zbilansowana, pełna witamin i minerałów. Muszą znajdować się w niej zarówno posiłki białkowe, tłuszczowe, węglowodanowe, ale i owoce oraz warzywa, w których zawarta jest między innymi witamina C. Jak wiadomo, ma ona niebagatelny wpływ na nasz układ immunologiczny. Świeże warzywa to nie tylko dawka witaminy C, ale także składników antyoksydacyjnych i innych ważnych mikro- i makroelementów. 

Aktywność fizyczna

Zimą nie powinniśmy siedzieć biernie przed telewizorem lub komputerem, ponieważ brak aktywności fizycznej może odbić się na naszej odporności. Dlatego warto w swoim grafiku znaleźć czas na ćwiczenia. Mamy do wyboru wiele różnych form aktywności: bieganie, pływanie, pilates, gimnastykę, a nawet zwykły spacer. Bardzo często trening ma również dobroczynny wpływ na nasz układ kostno-mięśniowy, dzięki czemu rzadziej będziemy musieli sięgać po leki przeciwbólowe, takie ibuprofen czy paracetamol. 

Sen i wypoczynek

Sen i wypoczynek, a więc regeneracja organizmu jest bardzo istotna o każdej porze roku. Jednak w sezonie jesienno-zimowym ma ona znaczący wpływ na naszą odporność. Przemęczony organizm, któremu brakuje snu i wypoczynku, nie będzie miał siły bronić się przed patogenami. Dlatego wirusy znacznie sprawniej atakują osoby przepracowane niż te, które dbają o higienę snu i relaks. 

Ograniczenie wirusów krążących w powietrzu

Jesienią i zimą w powietrzu krąży sporo wirusów, zwłaszcza w pomieszczeniach zamkniętych. Z tego powodu, warto zadbać o jego jakość. Dobrze jest umieścić zarówno w domu, jak i w miejscu pracy, jeżeli mamy taką możliwość, oczyszczacz powietrza. Usunie on nie tylko patogeny, ale przy okazji też szkodliwe zanieczyszczenia, które krążą w powietrzu w sezonie grzewczym. Jeśli wiemy, że będziemy przebywać w dużych skupiskach ludzi, załóżmy maskę. Najlepiej tę klasy FFP2 lub FFP3, która skutecznie filtruje większość patogenów i minimalizuje ryzyko zakażenia krążącymi w powietrzu wirusami.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
7 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.