foto: Jacek Waszut-Wójkowski
Reklama

PKM Katowice kupuje 8 autobusów zasilanych gazem CNG, które same policzą pasażerów. Przetarg na autobusowy zasilane gazem został już ogłoszony. W przyszłym roku w bazie katowickiego PKM-u pojawi się w sumie 30 nowych autobusów – 22 hybrydowe i 8 zasilanych gazem.

Pojazdy będą zasilane gazem CNG. Jego głównym składnikiem jest metan, który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki mają mieć także możliwość spalania biometanu – czyli biogazu oczyszczonego i uzdatnionego do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Napęd będzie miał moc min. 200 kW i będzie musiał spełniać rygorystyczne wymagania normy Euro 6. 

Reklama

W znajdujących się na dachu zbiornikach będzie mieściło się tyle gazu, aby jedno napełnienie wystarczyło na przejechanie min. 450 km na liniach komunikacji miejskiej. Ze względów bezpieczeństwa autobus musi posiadać zabezpieczenie uruchomienia silnika w czasie, kiedy jest podłączony do dystrybutora gazu. Dodatkowo ma być zapewniona możliwość rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30°C, a  instalacja CNG musi być zabezpieczona przed zamarzaniem. Ponadto autobus ma być zabezpieczony antykorozyjnie i wykonany z materiałów, które zapewniają minimum 15-letnią eksploatację bez napraw. 

Długość autobusów wyniesie między 11,5 a 12,5 m. W każdym pojeździe ma się znaleźć minimum 25 miejsc siedzących, w tym co najmniej 6 miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi oraz co najmniej 4 siedzenia specjalne o wyróżniającej się barwie – dla matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych. Masa całkowita, czyli z pełnym wyposażeniem, nie powinna przekroczyć 19,2 tony. Pojazdy będą wyposażone w automatyczną skrzynię biegów z minimalnie czterema przełożeniami. Muszą także posiadać układ obniżający zużycie paliwa podczas postoju na przystankach. 

Pojazdy będą wyposażone w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi otwieranych do wewnątrz. Przy każdych drzwiach mają znajdować się akustyczne i świetlne sygnały ostrzegające przed ich zamykaniem. Co ważne ze względu na wygodę osób starszych i niepełnosprawnych wszystkie wejścia mają być bezstopniowe. Autobusy będą mieć także system zliczania pasażerów, który pozwoli na szybkie raportowanie obłożenia tras.

Siedzenia dla pasażerów mają mieć ergonomiczny kształt, aby zapewnić maksymalny komfort podróżowania, i być odporne na akty wandalizmu. Na wysokości środkowych drzwi ma być wydzielone miejsce do przewozu i zamocowania wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru. Wnętrze pojazdu będzie monitorowane za pomocą 8 kamer – 3 wewnątrz, 1 obserwującej drogę pojazdu, 1 skierowanej na stanowisko kierowcy, 1 kamery cofania i 2 kamer zamontowanych na zewnętrznych bokach pojazdu. 

W pojazdach znajdą się również trzy ładowarki USB, możliwe będzie w nich także skorzystanie z bezprzewodowego Internetu. W autobusie będzie działał system informacji pasażerskiej – na monitorach będą wyświetlane komunikaty, m.in. na temat przystanków.

Kabina kierowcy będzie klimatyzowana, z oknem do sprzedaży biletów i zamykana na zamek. Dodatkowo zamontowany ma zostać system kontroli trzeźwości kierowcy. W przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu silnik nie zostanie uruchomiony, a informacja będzie przekazana automatycznie do systemu dyspozytorskiego. Kontrola trzeźwości będzie polegać na wdmuchaniu przez kierującego powietrza do alkomatu zainstalowanego w kabinie. 

Ogrzewanie autobusu będzie automatyczne, współpracujące z układem klimatyzacji na podstawie czujników pomiaru temperatury. Klimatyzacja będzie dwustrefowa i również automatyczna. Dodatkowo autobus ma być wyposażony w minimum 2 wywietrzniki dachowe. Ogrzewanie będzie się włączać przy spadku temperatury poniżej 18°C, a klimatyzacja ma się włączać przy wzroście temperatury powyżej 22°C i wyłączać przy spadku poniżej tego poziomu. W przypadku temperatur na zewnątrz powyżej 32°C temperatura w autobusie nie może przekroczyć 27°C. 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
14 − 7 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.