Podpisanie umowy / fot. Śląskie.pl
Reklama

Otworzą połączenie kolejowe między Katowicami a Jastrzębiem-Zdrojem. Ma kosztować ponad 475 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu Kolej+. Umowę między liderami inwestycji – Urzędem Marszałkowskim i PKP PLK – podpisano w Katowicach. 

Linia kolejowa Katowice-Jastrzębie funkcjonowała do 2001 roku. 

Reklama

„Odtworzenie linii kolejowej łączącej Katowice i Jastrzębie Zdrój było jednym z kluczowych zadań komunikacyjnych obecnej kadencji zarządu województwa. Podpisanie umowy pomiędzy województwem a PKP PLK SA jest zwieńczeniem wieloletnich konsultacji w tej sprawie i wstępem do realizacji inwestycji, na którą czekają setki mieszkańców aglomeracji, codziennie pokonujących trasę pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem samochodami bądź autobusami, dojeżdżając na przykład do pracy. Bez wątpienia rozwiąże to istotny problem komunikacyjny. To także krok ku dalszemu rozwojowi Kolei Śląskich, coraz popularniejszego i co najważniejsze, ekologicznego środka transportu. Na pewno nie będzie to zadanie tanie do wykonania – kwota kwalifikowana przekroczy 475 mln zł, przy czym Województwo Śląskie będzie jego liderem zabezpieczając kwotę ponad 71 mln zł” – podkreśla marszałek Jakub Chełstowski.

Z przedsięwzięcia skorzystają też Żory, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny i Pawłowice, bowiem inwestycja zakłada odtworzenie infrastruktury również na terenie tych gmin.

„Połączenia kolejowe są gwarancją rozwoju. Dobrze, że ta trasa zostanie odtworzona. Wszyscy na tym skorzystają” – przekonuje burmistrz Czerwionki-Leszczyn, Wiesław Janiszewski.

W ramach prac powstanie ponad 20 kilometrów nowych torów. Dziennie będzie kursowało 12 par pociągów dziennie na linii Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice, powstanie 10 nowych punktów obsługi podróżnych. Linia będzie mierzyła 35 kilometrów. Przejazd w jedną stronę zajmie nieco ponad godzinę. Prace obejmą również budowę fragmentu nowej linii oraz odbudowę części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju, rewitalizację istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem i Żorami oraz odbudowę fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem.

„Prace powinny ruszyć w 2023 roku, a zakończą się w 2028 roku” – deklaruje Arnold Bresch z PKP PLK S.A.

„Program zakłada odtworzenie w sumie 34 lokalnych połączeń. Jastrzębie jest największym spośród miast, które zostały z połączeń kolejowych wyłączone. To jednocześnie pierwszy tego typu projekt na Śląsku” – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
27 − 23 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.