Korek w Katowicach. Skrzyżowanie ul. Sokolskiej z Chorzowską / fot. Sławomir Rybok /UM Katowice
Reklama

Katowice wdrażają wart ponad 88 mln zł ITS. Ma poprawić płynność ruchu w mieście. Obejmie 112 skrzyżowań i będzie gotowy w 2023 roku. Inteligentny System Transportowy ma reagować na zatory w mieście, upłynnić ruch, informować o wolnych miejscach parkingowych, a także robotach w danym rejonie miasta. Jakich utrudnień należy się spodziewać na czas wdrażania systemu?

„Głównym celem wdrożenia ITS jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta. Dodatkową funkcją systemu będzie m.in. informacja dla kierowców o trasach alternatywnych poprzez tablice zmiennej treści, np. w przypadku zamknięcia tunelu. Priorytetowo zostaną potraktowane autobusy i tramwaje. Będą także tablice informujące o ilości dostępnych miejsc parkingowych w strefie śródmiejskiej” – mówi Marcin Krupa prezydent Katowic.

Reklama

ITS zostanie wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań. Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu w postaci zielonego światła dla tramwajów na skrzyżowaniach. Modernizacji zostanie poddanych 112 skrzyżowań – zostaną wyposażone w nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. W mieście pojawi się 17 znaków zmiennej treści. Z kolei systemem inteligentnego parkowania zostanie objętych ponad 2 tys. miejsc postojowych, a informacje na temat ich zajętości będą wyświetlane na 12 tablicach rozmieszczonych w mieście. Pojawi się również internetowa platforma komunikacyjna — także w formie aplikacji mobilnej — która ułatwi znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych. Informacja ta będzie uzupełniona 12 tablicami stacjonarnymi pokazującymi stan zajętości miejsc w danym rejonie miasta. Platforma w czasie rzeczywistym informować będzie o warunkach na drodze czy prowadzonych robotach. W ramach wdrożenia ITS wybudowane zostanie również 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej.

Podczas briefingu prasowego zaprezentowano m.in. wygląd tablic zmiennej treści ITS_/ fot. K. Kalkowski

W ramach realizacji została zaprojektowana aplikacja do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS pozwalająca zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną – pracuje ona w czasie rzeczywistym. Na podstawie ciągłej analizy danych spływających z detektorów, SCATS dobiera odpowiednie parametry (długość cyklu, offsety koordynacyjne, długości trwania poszczególnych faz itp.). Sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu.

„W kolejnym etapie, by aplikacja mogła działać, nastąpi włączenie do systemu 112 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. 102 sterowniki sygnalizacji świetlnej zostaną zmodernizowane oraz doposażone w niezbędne urządzenia na potrzeby poprawnego działania systemu. W ramach robót mogą pojawiać się czasowe wyłączenia sygnalizacji świetlnych, a drogowcy będą instalować pętle w nawierzchniach jezdni. W najbliższym czasie prace modernizacyjne odbywać się będą między innymi na ul. Chorzowskiej – przy Żyrafie – oraz w okolicy ulic Chorzowskiej, Złotej i Dębowej. Z uwagi na zapewnienie płynności ruchu, będą one obywać się głównie w godzinach nocnych, a w przypadku większych prac, z wyprzedzeniem będziemy informować o tym mieszkańców” – mówi Konrad Wronowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach.

System wart przeszło 88,6 mln zł ma być gotowy w IV kwartale 2023 roku.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
11 + 28 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.